۶۰۰ متر ناتمام از احداث تونل انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه

سرویس آذربايجان غربي- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: از ۳۶ کیلومتر تونل انتقال آب فقط احداث ۶۰۰ متر باقی مانده است که امیدواریم با بهره برداری از این تونل در ماه های آینده شاهد انتقال آب به دریاچه ارومیه و افزایش تراز آبی آن باشیم.

به گزارش کردپرس، آیدین رحمانی روز یکشنبه در آیین اختتامیه و اعلام نتایج داوری رویداد مجازی " فناوری و توسعه پایدار" مربوط به پروژه ارائه خدمات مشاوره جهت ورود نوآوری در محورهای گردشگری و بازاریابی محصولات کشاورزی کم آبر، با اشاره به اهمیت دریاچه ارومیه به عنوان یکی از دغدغه های مهم مردم استانهای شمالغرب کشور و تاثیر نامطلوب آن بر معیشت و زندگی مردم منطقه، گفت: احیای دریاچه ارومیه به عنوان یکی از برنامه های مهم دولت یازدهم قرار گرفت و با ایجاد ستاد احیای دریاچه ارومیه، برنامه های موثری در احیای دریاچه ارومیه تدوین و اجرایی شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی احداث و بهره برداری از سد کانی سیب و اجرای طرح انتقاب آب بین حوزه ای از طریق رودخانه زاب به دریاچه ارومیه به میزان ۶۵۰ میلیون متر مکعب در سال را از جمله مهمترین برنامه های دولت برای احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: از ۳۶ کیلومتر تونل انتقال آب فقط احداث ۶۰۰ متر باقی مانده است که امیدواریم با بهره برداری از این تونل در ماه های آینده شاهد انتقال آب به دریاچه ارومیه و افزایش تراز آبی آن باشیم.

او کاهش ۴۰ درصدی اختصاص آب به بخش کشاورزی از طریق اجرای سیستم های آبیاری نوین و تغییر الگوی کشت را از برنامه های احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد.

رحمانی احداث تصفیه خانه های فاضلاب شهر های ارومیه و تبریز و انتقال آب تصفیه شده این تصفیه خانه ها به دریاچه ارومیه را از دیگر برنامه های احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: با اتمام و بهره برداری از این دو طرح بخش قابل توجهی از آب تصفیه شده به دریاچه ارومیه واریز شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی اجرای برنامه های مختلف فرهنگی و اجتماعی در میان مردم ساکن در اطراف دریاچه ارومیه را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: ایجاد حساسیت های مختلف فرهنگی و اجتماعی در بین مردم برای احیای دریاچه ارومیه در جهت حمایت آنان از برنامه های احیای دریاچه ارومیه و جلب مشارکت آنان در این زمینه را از دیگر برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد.

گفتنی است؛ اولین رویداد فناوری و توسعه پایدار در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ مربوط به پروژه ارائه خدمات مشاوره جهت ورود نوآوری در محورهای گردشگری و بازاریابی محصولات کشاورزی کم آب بر برگزار و ۴۶ نفر در قالب ۱۱ ایده در این رویداد مشارکت کردند.

در این آیین آرش قهرمان، بخاطر طرح دستگاه گل چین زعفران ، سارهاد عزیزیان برای دستگاه عصاره گیری ماکروویو گیاهان دارویی و ثنا رستمی برای طرح استارتاپ فروشگاهی گیاهان دارویی به عنوان برگزیدگان رویداد مجازی " فناوری و توسعه پایدار" معرفی و از آنان تقدیر شد.

کد خبر 15316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha