واکنش دوگانه ترکیه به فعالیت های کردهای سوریه در اروپا

سرویس جهان- موسسه نوردیک مانیتور نوشت: در حالی که ترکیه نسبت به دایر شدن دفتر نهادهای وابسته به کردهای سوریه در روسیه و سفر مقامات کرد به مسکو سکوت کرده است فعالیت سیاسی کردهای سوریه در برخی از دیگر کشورهای اروپایی را محکوم کرده است.

به گزارش کردپرس، اداره خودگردان کردی در شمال و شمال شرق سوریه، اخیرا در ژنو دفتر نمایندگی خود را دایر کرده و گفته است قصد دارد در برخی دیگر از پایتخت های اروپایی این اقدام را تکرار کند. نیروهای دموکراتیک سوریه، بازوی نظامی اداره خودگردان کردی محسوب می شود و شورای دموکراتیک سوریه بازوی سیاسی آن، دفتر نمایندگی خود را در واشنگتن دایر کرده است.

کردهای سوریه اولین دفتر خود را در مسکو و در سال 2016 دایر کردند. نمایندگان کردهای سوریه سال گذشته نیز به دعوت دولت روسیه به مسکو سفر کردند. مقامات کرد سوریه همچنین از سال 2016 سه بار به فرانسه سفر کرده و با مقامات ارشد این کشور از جمله دو رئیس جمهور این کشور دیدار کرده اند.

موسسه تحقیقاتی نوردیک مانیتور با اشاره به احضار سفیر سوئیس در ترکیه و محکوم کردن پذیرش نمایندگان کرد از سوی روسای جمهور فرانسه و پارلمان این کشور از سوی آنکارا، سکوت دولت رجب طیب اردوغان در مقابل ارتباطات وسیع روسیه با مقامات کرد سوریه را بیانگر رفتار گزینشی آنکارا در مقابل فعالیت سیاسی کردهای سوریه در اروپا توصیف کرده است.

این موسسه رفتار متناقض ترکیه نسبت به فعالیت سیاسی کردهای سوریه در اروپا و آمریکا را نشانه عدم تعادل در رفتارهای سیاسی این کشور دانسته است زیرا به نوشته این موسسه، ترکیه در موارد مشابهی مانند روابط گسترده آمریکا با کردهای سوریه و یا دایر شدن دفتر نمایندگی اداره خودگردان در سوئد و آلمان از اعتراض جدی به این کشورها خودداری کرده است.

این موسسه نتیجه گیری کرده است که رفتار تند ترکیه در برابر ارتباطات برخی کشورها با کردهای سوریه- که منافع مشترک زیادی با ترکیه نداشته و یا روابط با آن کشورها دچار تنش جدی شده- تند بوده اما در مقابل کشورهایی که اعتراض به آنها به منافع ترکیه لطمه می زند، آنکارا یا سکوت کرده است و یا در حد گلایه اعتراض خود را بیان کرده است.

کد خبر 15185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha