کسی خطرناک ترین اعضای داعش را از کردها تحویل نمی گیرد

سرویس جهان- کشورهای جهان حاضر نیستند خطرناک ترین اعضای داعش را که در بازداشت نیروهای کرد سوریه هستند باز گردانند.

به گزارش کردپرس، مقامات کرد سوریه همواره از کشورهای مختلف جهان خواسته اند اعضای داعشی تبعه این کشورها به موطن اصلی خود بازگردانده شوند و در آنجا تحت محاکمه قرار گیرند. مقامات اداره خودگردان کردی در شمال سوریه می گویند آنها توانسته اند نزدیک به 10000 تبعه خارجی عضو داعش و یا مظنون به عضویت در این گروه تروریستی را در جریان نبردهای چند سال اخیر با داعش در سوریه دستگیر کنند.

شبکه های آر تی ال لوگزامبورگ و ام ان بی سی آمریکا در گزارش هایی که از داخل زندان های تحت کنترل کردها در شمال سوریه تهیه کرده اند از ازدحام بیش از حد زندانیان خبر داده اند که اکثر آنها اتباع بیش از 50 کشور خارجی هستند. برخی زندانیان داعش با لحنی طنزآمیز داخل زندان های تحت کنترل کردهای سوریه را به سازمان ملل تشبیه کرده اند زیرا به گفته آنها، افراد از کشورهای مختلف جهان در 5 زندان اصلی که برای مراقبت از زندانیان داعشی فراهم شده ازدحام کرده اند.

تلویزیون آر تی ال لوگزامبورگ که برای مصاحبه با یکی از اتباع این کشور به زندان تحت کنترل کردها رفته، این فرد را یکی از اعضای داعش معرفی کرده که در یکی از صحنه های سر بریدن افراد در موصل در سال 2016 دیده شده است.

این رسانه ها از زندانی شدن خطرناک ترین اعضای داعش در زندان های تحت کنترل کردها خبر داده اند و با توجه به این که کردها اعضای خارجی داعش را محاکمه نمی کنند و کشورهای متبوع هم آنها را باز نمی گردانند وضعیت پرابهامی درباره آنها ایجاد شده است.

برای نمونه ستیو دوارته، تبعه کشور لوگزامبورگ از جمله زندانیان داعشی است که در صحنه ای از سر بریدن افراد بی گناه توسط داعش در شهر موصل دیده شده است اما مقامات قضایی کرد سوریه به شبکه آر تی ال گفته اند آنها اعضای داعش را که علیه کردهای سوریه در جنگ شرکت نکرده باشند محاکمه نمی کنند و از طرفی، کشور متبوع وی حاضر به بازگرداندن این عضو خطرناک داعش نیست.

رسانه های خارجی که از کمپ های تحت کنترل کردها بازدید کرده اند وضعیت زندان ها و کمپ های محل نگاهداری اعضای مظنون به عضویت در داعش را اسفناک توصیف کرده اند.

اداره خودگردان شمال سوریه تحت کنترل کردها با معضلات زیادی در ارتباط با نگاهداری از اعضا و خانواده های داعش روبه رو هستند. این منطقه نمیه خودمختار که از مشروعیت بین المللی برخوردار نیست و ترکیه مقامات آین منطقه را تروریست می خواند قادر به ارتباط رسمی با سازمان ها و کشورهای مختلف نیستند تا درباره وضعیت زندانیان داعشی تصمیم مناسب گرفته شود. از طرفی، بیشتر کشورها بویژه کشورهای اروپایی تمایلی برای بازگرداندن اعضای داعشی تبعه این کشورها ندارند. کردها همچنین گفته اند امکانات لازم را برای نگاهداری از این افراد ندارند.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 147886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha