بازگشایی گذرگاه‌های مرزی ایران و عراق سرعت می‌گیرد / ضرورت راه‌اندازی مرز چیلات

سرویس ایلام - استاندار ایلام در نشست مشترک با دکتر عمر عدنان الوائلی رئیس پایانه های مرزی کشور عراق و هیئت همراه گفت: تصویب مرز شهابی در کشور عراق گام مهمی در توسعه روابط تجاری ایران و عراق به‌ شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، محمد نوذری با اشاره به ظرفیت ها و اشتراکات فراوان بین مردم دو طرف مرز گفت: ملت های ایران و عراق همواره در مبارزه با تروریسم در کنار هم و برای دفاع از آزادی و کیان خود ایستاده اند.

وی افزود: اشتراکات فرهنگی بسیاری بین مردم استان ایلام و استان های همجوار در کشور عراق از جمله واسط، میسان و دیاله وجود دارد که به دنبال تقویت این اشتراکات هستیم و نیاز است که مراودات مرزی در خصوص مسائل اقتصادی، تجارت و بازرگانی و مسائل فرهنگی را افزایش دهیم و این نیاز به همکاری روز افزون دو طرف عراقی و ایرانی دارد.

نماینده عالی دولت در استان با اشاره به تصویب بازارچه های مرزی چیلات و چنگوله در هیئت دولت اظهار کرد: ما بحث زیرساخت های این دو بازارچه را انجام داده ایم و لازم است طرف عراقی نیز در این زمینه پای کار بیاید.

وی در ادامه ضمن تقدیر از تصویب مرز شهابی در کشور عراق آن را گام مهمی در توسعه روابط تجاری ایران و عراق بشمار آورد و گفت: در این راستا پیشنهاد می شود یک هیئت از طرفین بین کارشناسان ایرانی و عراقی تشکیل شود و از زیرساخت های موجود در مرز چنگوله یا شهابی بازدید کنند.

نوذری در ادامه خواستار بازگشایی و تصویب بازارچه های مرزی چیلات و هلاله شمالی در استان های میسان و دیاله عراق شد و تصریح کرد: بازگشایی این دو بازارچه و گذر مرزی می تواند نقش حائز اهمیتی در بحث مراودات تجاری، بازرگانی، فرهنگی و مذهبی داشته باشد.

بهزاد علیزاده، رئیس مجمع نمایندگان استان ایلام نیز در این نشست با بیان اینکه گذرگاه چیلات در شهرستان دهلران در ۳۸ کیلومتری مرکز این شهرستان واقع است و شهر مجاور آن شهر علی غربی از توابع استان میسان و فاصله آن تا دهلران ۶۴ کیلومتر است افزود: این مرز ۲ سال قبل در توافق ایران و عراق به عنوان گذرگاه رسمی از طرف جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته شد و انتظار داریم دولت عراق هم در راستای همان تفاهم نامه آن را به صورت رسمی معرفی کند.

وی انجام مراودات تجاری و اقتصادی که مورد منفعت دو کشور است را از مزیت های افتتاح این مرز برشمرد و عنوان کرد: همه زیرساخت های مورد نیاز این بازارچه مرزی فراهم شده و قرار است پست فوق سنگین برق برای تولید و صادرات برق به کشور عراق در این منطقه ایجاد شود.

ایشان با بیان اینکه شهرستان دهلران قطب نفت و گاز و کشاورزی است و اکنون طرح های پتروشیمی در حال افتتاح است اظهار داشت: وجود کارخانه گچ، سیمان و سایر کانی های غیر فلزی از دیگر ظرفیت های این شهرستان است و هم چنین اکنون سالانه ۴۰۰هزار تن محصولات کشاورزی در دهلران تولید می شود و قطب کشاورزی استان محسوب می شود.

وی ادامه داد: بزرگراه دهلران - اندیمشک در این شهرستان در حال احداث است و آزادراه نجف اشرف به پل زال نیز می تواند تسهیل تردد زوار را هموار کند.

کد خبر 14760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha