گزارش وزارت دفاع آمریکا درباره حملات ترکیه در اقلیم کردستان علیه پ.ک.ک

سرویس جهان- بر اساس گزارش وزارت دفاع آمریکا، دولت ترکیه با ایجاد پایگاه های نظامی در خاک اقلیم کردستان و گسترش حملات به مناطق غیرنظامی، باعث تشدید تنش ها در اقلیم کردستان شده و هزاران تن مجبور به ترک خانه های خود شده اند.

به گزارش کردپرس، وزارت دفاع آمریکا در گزارشی که به کنگره درباره محدوده عملیات ائتلاف مبارزه با داعش ارائه کرده است، به تشدید عملیات نظامی ترکیه در اقلیم کردستان، به بهانه مقابله با پ.ک.ک یا نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه نیز اشاره کرده است.

در این گزارش که بازرس کل این وزارتخانه تهیه کرده، از تشدید عملیات نظامی ترکیه در اقلیم کردستان و تاثیر آن بر ثبات منطقه و زندگی غیرنظامیان سخن به میان آمده است.

وزارت دفاع آمریکا در این گزارش، از جمله عوامل تشدید تنش در اقلیم کردستان را ایجاد پایگاه های نظامی در این منطقه توسط ترکیه و بازدید وزیر دفاع ترکیه از یکی از این پایگاه ها، بدون هماهنگی معمول با دولت مرکزی عراق دانسته است.

بر اساس این گزارش، ارتش ترکیه حوزه عملیات نظامی در خاک اقلیم کردستان را به بهانه مقابله با پ.ک.ک، به مناطق نزدیک شهرها مانند دهوک و کمپ های محل اسکان آوارگان ترکیه مانند کمپ مخمور گسترش داده و با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، چندین تن را در کمپ مخمور به قتل رسانده و ادعا کرده است که این افراد از مقامات ارشد پ.ک.ک بوده اند.

در این گزارش اشاره شده که اقلیم کردستان عراق، یگان های مدافع خلق یا نیروهای کرد سوریه را به انتقال جنگجویان به منطقه شنگال متهم کرده و از آمریکا خواسته است این موضوع را با مظلوم کوبانی، فرمانده کل نیروهای کرد-عرب سوریه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه مطرح کند.

اما وزارت دفاع آمریکا گفته است همکاری دولت اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق برای اجرای کامل توافق نامه شنگال بهترین راه برای ایجاد ثبات در شنگال است. با این وجود، نیروهای اقلیم کردستان بدون اجازه دولت مرکزی عراق امکان ورود به شنگال برای اجرای توافقنامه را ندارند. پنتاگون بر ایجاد نیروی امنیتی محلی در شنگال از میان جوامع محلی تاکید کرده است. در این گزارش همچنین به تهدیدهای مکرر رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه درباره حمله به شنگال و مخمور اشاره شده است.

وزارت دفاع آمریکا همچنین وجود یک پایگاه نظامی ترکیه در منطقه بعشیقه عراق را یک مسئله سیاسی-نظامی توصیف کرده است که باعث ایجاد اختلاف میان آنکارا و بغداد شده است.

پنتاگون همچنین گفته است عملیات نظامی ماه ژوئن ترکیه در اقلیم کردستان ساکنان برخی مناطق را مجبور به ترک خانه هایشان کرده و زمینه تقابل میان نیروهای پ.ک.ک و نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان را بوجود آورده است.

کد خبر 14652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha