ما روند مذاکرات صلح را آغاز کردیم اما HDP آن را به پایان رساند

سرویس ترکیه - اردوغان در سخنرانی دیاربکر ادعا کرد که مذاکرات صلح را او به پایان نرسانده است.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رئیس حزب عدالت و توسعه (AKP) که برای دیدار از آمد (دیاربکر) به این شهر رفته بود در میان هواداران خود ادعا کرد که روند مذاکرات صلح را او به پایان نبرده است.

بنابر خبر گازته دیوار اردوغان در این مراسم با بیان این که او وضعیت اضطراری (OHAL) را از شهرهای کردنشین برچیده است، گفت: «وقتی که ما به قدرت رسیدیم به اینجا آمدیم و از شما پرسیدیم که چه می خواهید. شما گفتید که وضعیت اضطراری را بردارید. ما هم برداشتیم. ما به قولمان عمل کردیم.

ما هرچه را که در سال 2005 گفته ایم، امروز هم بر سر همان هستیم. ما با تمام صداقتمان گفتیم صلح، برادری، راه حل، عدالت، حق و آزادی. ما سیاست های تبعیض، انکار، و همسان سازی را از میان برداشتیم و با رویکردی مبتنی بر حقوق و آزادی به حل مسئله پرداختیم. کسانی که از ترور تغذیه می کنند، پشتشان به شما نه بلکه به PKK [حزب کارگران کردستان] گرم است. آنها با تکیه بر گروهک تروریستی چه کردند؟ بیایید امروز بدون شرم و رودربایستی، نقاب از صورت کسانی که بی وقفه دم از صلح و آزادی و دموکراسی و برادری می زنند برداریم.»

اردوغان با اشاره به سخنان اخیر پروین بولدان رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) گفت: «رئیس مشترک اینها گفت: AKP بزرگترین فلاکتی است که تا کنون بر سر زنان کشور آمده است. اکنون می خواهم از اینجا فریاد بزنم که در اصل اینها هستند که با KCK و PKK شان، با PYD شان، با HDP شان از خون و مغز برادران کُرد من تغذیه کرده اند. این ها بزرگترین بلایی هستند که در هزار سال اخیر بر سر این ملت آمده اند. وقتی پای حرف در میان باشد، آنها از صلح و برادری سخن می گویند. اما آیا اینها نبودند که در 40 سال با فراری دادن به کوه ها، و آلوده کردن به ترور، باعث از دست رفتن جان 50 هزار برادر کرد من شدند؟»

او با اشاره به پروژه تغییر کاربری زندان دیاربکر گفت: «من می خواهم مژه ای به شما بدهم. ما در حال تغییر کاربری زندان دیاربکر به یک مرکز فرهنگی هستیم. ما در حال تخلیه این زندان که مدت هاست با ظلم و شکنجه همراه بوده هستیم. وزارت دادگستری ما در حال آماده سازی این کار است. بنابراین ما یک خاطره بد را از حافظه دیاربکر پاک می کنیم.»

رئیس AKP با ادعای این که HDP می خواهد در دراز مدت خانواده و مالکیت خصوصی را از میان بردارد گفت: «این ها گفتمان های ایدئولوژیک حاشیه ای قبل از 1980 است. این روش اکنون فقط در کره شمالی، قندیل، و کوبانی باقی مانده است. این فرصت طلب ها همیشه می گویند کوبانی. بروید ببینید برادران کرد من در آنجا چه می کنند. آنها بچه ها را فراری می دهند. آیا اینها همان کسانی نیستند که دختران کرد 13 ساله را به کوه فراری دادند؟
ما برای چه مذاکرات حل مسئله کرد را آغاز کردیم؟ برای این که مادر ها دیگر گریه نکنند. ما گفتیم برای این که برادران کرد ما در این منطقه به دموکراسی و صلح برسند ما اگر جام زهر هم باشد می نوشیم. اما راهی را که ما صادقانه آغاز کرده بودیم آنها با تحریک و سمی کردن فضا نابود کردند.»

اردوغان با ادعای این که حزب جمهوری خواه خلق (CHP) طرفدار HDP و دشمن کردها است، گفت: «فراموش نکنید که CHP دشمن همه کردها است. این ها نسخه فعلی کابوسی هستند که در دهه 1940 به جان این مملکت افتاد. CHP مادر همه گناهان کبیره به ویژه آزار و اذیت برادران کرد من در این مملکت است. آیا اکنون CHP و حزب خوب و HDP در یک جبهه نیستند؟ آنها هیچ فرقی با هم ندارند.»

اردوغان با ادعای این که مذاکرات صلح را او آغاز کرده است گفت: «ما بودیم که فرایند مذاکرات صلح را آغاز کردیم ولی ما نبودیم که آن را به پایان بردیم. زیرا که نیت پلید این ها بود که فرایند مذاکرات صلح را به پایان برد. این سیاستمدارنماها هیچ وقت ادعای دوری از تروریسم و خشونت نکردند. آنها هیچ وقت به کسانی که در سور و دیاربکر و جزیر خندق حفر می کردند نگفتند دارید چه می کنید؟ آنها می گویند ما ارتباطی با PKK نداریم. کارشان دروغ گفتن است. CHP هم همپالکی شان است. او هم فقط دروغ می گوید. با ادای قربانی ها را در آوردن با احساسات شما بازی می کنند.»

او با بیان این که اگر شهردارهای دیاربکر را از کار برکنار نمی کرد خیانت کرده بود گفت: «آنهایی که در انتخابات داد می زدند و می گفتند ما تو را رئیس جمهور نخواهیم کرد [صلاح الدین دمیرتاش] آیا جواب خون "یاسن برو" را دادند؟ آیا می دانید که آنها چطور خائنانه یاسین برو را کشتند؟ فقط به خاطر این که یاسین برو یکی از آنها نبود. تنها مسئله ذهنی آنها ترکیه بدون "طیب" [اردوغان] است.»

کد خبر 13142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha