عدم تمدید مجوز فعالیت شرکت نفتی آمریکا از سوی بایدن، شکست بزرگی برای کردهای سوریه است

سرویس جهان- دکتر جاشوا لاندیس به کردپرس گفت: عدم تمدید مجوز فعالیت شرکت دلتا کرسنت انرژی آمریکا از سوی دولت جو بایدن ضربه و شکست بزرگی برای کردهای سوریه و اداره خودگردان کردی در شمال شرق سوریه محسوب می شود.

به گزارش کردپرس، دولت جو بایدن دو ماه پیش از تمدید معافیت شرکت نفتی دلتا کرسنت انرژی این کشور از تحریمهای آمریکا علیه سوریه و نیز مجوز آن برای فعالیت در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه خودداری کرد. این شرکت در زمان دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا قراردادهایی با اداره خودگردان کردی در شمال شرق سوریه امضا کرد.

دکتر جاشوا لاندیس، مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه اوکلاهمای آمریکا این مسئله را ضربه بزرگی برای کردهای سوریه دانست که برای بقای خود به منابع مالی نیاز دارند.

استاد دانشگاه اوکلاهما در این باره به کردپرس گفت: عدم تمدید مجوز فعالیت شرکت دلتا کرسنت انرژی آمریکا از سوی دولت جو بایدن مانع ایجاد کردن بر سر قراردادهایی است که قرار بود سالانه حدود 2 میلیارد دلار برای اداره خودگردان کردی در شمال شرق سوریه پول به همراه داشته باشد. این شرکت همچنین امیدوار بود روزانه 40000 بشکه محصولات از پالایشگاهی که قرار بود در رمیلان سوریه ساخته شود خریداری کند.

او افزود: این امر شکست بزرگی برای اداره خودگردان کردی در شمال شرق سوریه است. البته این به معنای رها کردن کردهای سوریه از سوی آمریکا نیست اما یک مانع است. دلتا کرسنت به دنبال امضای 20 قرار داد با کردهای سوریه بود. مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه دانشکده مطالعات سیاسی دانشگاه اوکلاهما با اشاره به این که این شرکت در زمان دونالد ترامپ تشکیل در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه شد افزود: جیمز جفری- نماینده سابق دولت آمریکا در سوریه در زمان دونالد ترامپ- به این شرکت برای امضای چنین قراردادهایی مجوز داده بود. جفری همچنین تاکید می کرد که آمریکا برای حضوری طولانی مدت به سوریه رفته است.

دکتر جاشوا لاندیس درباره سیاست دولت جو بایدن در مورد سوریه گفت: سیاست دولت بایدن در مورد سوریه نامعلوم است. دولت او درگیر مذاکره با ایران برای احیای توافق هسته ای است. معلوم نیست که آیا دولت بایدن متقاعد شده که حضور درازمدتش در شمال شرق سوریه به نفع این کشور هست یا نه. تا الان، دولت بایدن تاکید می کند که باید قطع نامه 2254 سازمان ملل در مورد سوریه باید اجرا شود.

او درباره احتمال توافق میان کردها و دولت مرکزی سوریه بر سر اختلافات افزود: این احتمال وجود ندارد که بشار اسد امتیازات مهمی مانند خودمختاری و یا حفظ نیروی نظامی به کردها اعطا کند. این بدان معناست تا زمانی که دولت آمریکا متعهد به محافظت از کردها و اداره خودگردان در شمال شرق سوریه باشد، کردها احتمالا به امید حفظ خود به آمریکا متکی شوند.

دکتر لاندیس تاکید کرد اما اگر آمریکا بیرون برود کردها برای در امان ماندن از ورود ارتش ترکیه به این مناطق، در جهت از بین بردن رهبری نیروهای دموکراتیک سوریه و یگان های مدافع خلق یا ypg به سمت دمشق خواهند آمد.

استاد دانشگاه اوکلاهما درباره اهرم های احتمالی کردهای سوریه برای حفظ مناطق تحت کنترل خود به کردپرس گفت: در اختیار داشتن اهرم از سوی کردها به آینده مذاکرات آمریکا با روسها، اردوغان و ایران بستگی دارد. اگر آمریکا به سمت توافق با ترکیه و روسها نیاید ممکن است به سمت حفظ موقعیت خود در شمال شرق سوریه برود. این امر به کردها اهرم و ابزار خواهد داد.

مصاحبه کننده: اشرف بیننده

کد خبر 13037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha