خطر بروز جنگ داخلی دوباره در اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- نشریه دیلی تایمز با اشاره به جان باختن چند تن از نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان در اوایل ماه جاری میلادی و نشانه رفتن انگشت اتهام به سمت پ.ک.ک، نسبت به درگیر شدن پ.ک.ک و حزب دموکرات کردستان عراق به عنوان حزب حاکم در اقلیم کردستان هشدار داده است.

به گزارش کردپرس، نشریه دیلی تایمز در تحلیلی پیرامون تنش های لفظی شدید میان حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک و حزب دموکرات کردستان عراق، که آنها را دو رقیب دیرینه، هم از نظر عقبه سیاسی و هم از نظر ساختار مورد نظر آنها برای اداره مناطق کردنشین خوانده، نسبت به گشوده شدن آتش جنگ دیگری میان کردها، پس از جنگ برادرکشی دهه 1990 در اقلیم کردستان هشدار داده است.

دیلی تایمز نوشت: هم پ.ک.ک و هم حزب دموکرات کردستان عراق خود را پرچمدار حل مسئله کردها می دانند اما آنها در دو کشور مختلف و با دو ایده متفاوت مسئله کردها را دنبال می کنند. با این حال، پ.ک.ک نیروهای شبه نظامی خود را دارد اما، با این که حزب دموکرات کردستان عراق حزب حاکم و بالا دست در دولت منطقه ای اقلیم کردستان است، نیروی پیشمرگ نیروی رسمی حکومت اقلیم کردستان محسوب می شود.

این نشریه وابستگی اقلیم کردستان به ترکیه برای صادرات نفت با وجود مخالفت بغداد را عامل فشار آنکارا بر اقلیم کردستان برای وارد شدن جنگ ارتش ترکیه با پ.ک.ک در خاک اقلیم کردستان دانسته است.

دیلی تایمز اشاره کرده است که با وجود همکاری میان پ.ک.ک و حزب دموکرات و نیروهای دولت اقلیم کردستان در برخی مواقع مانند جنگ با داعش، اما نگاه متفاوت کردهای عراق و پ.ک.ک به مسئله کردها زمینه را برای ایجاد تنش و گاهی برخورد نظامی فراهم می کند.

این نشریه یکی از دلایل مخالفت حزب دموکرات با حضور پ.ک.ک در خاک اقلیم کردستان را به خطر افتادن موجودیت این منطقه بر اثر فعالیت های نظامی شدید ترکیه به بهانه حضور نیروهای پ.ک.کدر این منطقه عنوان کرده و نوشت: این مسئله یکی دیگر از عوامل ایجاد تنش میان پ.ک.ک و این حزب بوده است. بنابراین، حزب دموکرات کردستان عراق از پ.ک.ک می خواهد خاک اقلیم کردستان را ترک کرده و در داخل قلمرو رسمی دولت ترکیه، به حل مشکلات با دولت ترکیه بپردازد چرا که جنگ ترکیه و پ.ک.ک در داخل خاک اقلیم کردستان کشته و زخمی شدن غیرنظامیان و تخریب منابع طبیعی این منطقه را به دنبال داشته است.

دیلی تایمز اقلیم کردستان عراق را بهترین منطقه در عراق از لحاظ امنیت و رفاه توصیف کرده و تاکید کرده است احزاب و جریان های کردی نباید اجازه دهند جنگ داخلی صورت بگیرد و آنها اختلافت را تنها از راه گفتگو و مذاکره حل کنند.

این نشریه هشدار داده است اگر به موقع، جلوی این اختلافات و تنش ها میان پ.ک.ک و حزب دموکرات کردستان گرفته نشود، خطر بروز یک جنگ تمام عیار دیگر میان گروه های کرد- مانند آنچه در دهه 1990 میان حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان عراق- اتفاق افتاد وجود دارد و هیچ کس این را نمی خواهد.

کد خبر 12594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha