تاثیر منفی تقابلات حزبی بر موقعیت و موجودیت اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- بر اساس گزارش موسسه خاورمیانه، در یک سال گذشته، تقابلات و کشمکش های دو حزب حاکم در اقلیم کردستان، بویژه پس از رسیدن نسل جوانتر این دو حزب به قدرت تشدید شده و این مسئله کارایی نهادهای دولتی در این منطقه از عراق را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش کردپرس، موسسه خاورمیانه در یک گزارش مفصل به بررسی تقابلات میان دو حزب حاکم دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی و تاثیر آن بر نهادهای دولت پرداخته است.

این موسسه با اشاره به این که دو حزب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان عراق، از دهه 1990 کنترل بلامنازع بر منطقه اقلیم کردستان داشته اند آنها را دو همپیمان و در عین حال دو حزب متخاصم نسبت به هم توصیف کرده است که دائما برای تسلط بر این منطقه در کشمکش و تنش بوده اند.

این موسسه قدرت گرفتن نسل جدیدی از رهبران حزب و تسلط آنها بر نهادهای حزبی و دولتی در اقلیم کردستان را عامل تشدید تنش میان حزب دانسته و معتقد است این مسئله، در کنار رابطه تنش آلود با دولت مرکزی عراق، بحران اقتصادی، کاهش قیمت نفت و شیوع کرونا، این دو حزب را تا آستانه قطع رابطه پیش برده است.

اندیشکده خاورمیانه با اشاره به این که بعد از گذشته چند دهه، اقلیم کردستان عراق همچنان به دو منطقه تحت کنترل حزب دموکرات و اتحادیه میهنی و با عنوان منطقه سبز و زرد تقسیم شده، از پیامدهای هولناک آن گفته است. این نشریه خطر را چنان برجسته توصیف کرده که به گفته جنین پلاسخارت، نماینده سازمان ملل در عراق، موجودیت اقلیم کردستان عراق را به خطر انداخته است.

این موسسه مذاکرات میان دو حزب را بسیار ناموفق توصیف کرده است زیرا بر اساس این گزارش، دو حزب حاکم نه تنها برای تقسیم قدرت و تفویض اختیارات به نهادهای رسمی تلاشی نکرده اند بلکه در حال گسترش نفوذ و قدرت خود در مناطق تحت کنترل همدیگر هستند که این مسئله توسعه این منطقه را در آستانه برگزاری انتخابات عمومی در عراق و گسترش نفوذ برخی همسایگان مانند ترکیه در خاک عراق، به مخاطره انداخته است.

این گزارش سیطره حزب دموکرات کردستان بر وزارت خانه های مهم و استراتژیک مانند منابع طبیعی و وزارت داخلی را عامل افزایش کنترل آن بر امورات منطقه ای و استانی دانسته است که در مقابل آن، رهبران جوان و تازه از حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق، پی از درگذشت جلال طالبانی رهبر این حزب، با ارائه طرح تمرکززدایی از قدرت این هژمونی را به چالش کشیده اند.

موسسه خاورمیانه در این گزارش به تقابلات درونی در این دو حزب حاکم در اقلیم کردستان پرداخته و نتیجه گیری کرده است حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق توانسته است اختلافات داخلی را کاهش دهد و در خانه نظم برقرار کند اما در حزب دموکرات کردستان عراق، کشمکش داخلی بر سر قدرت میان دو جریان وجود دارد و جناحی که ریاست دولت را بر عهده دارد سعی دارد با انتخاب افراد دارای سابقه امنیتی، برخی مخالفت ها با دولت بر سر موضوعاتی مانند قطع بودجه بیکاری و شیوع کرونا را سرکوب کند.

این موسسه تلاش دو حزب حاکم برای جذب دیگر گروهها را یکی دیگر از تاکتیک های آنها برای گسترش نفوذ در اقلیم کردستان دانسته و توافقات اخیر میان احزاب- توافق اتحادیه میهنی با جنبش تغییر- را از جمله این تلاشها دانسته است.

موسسه خاورمیانه تلاش دولت اقلیم کردستان برای توافق با دولت مرکزی عراق بر سر بودجه و مذاکرات اخیر اتحادیه میهنی با برخی از جریانات سیاسی در بغداد را بخش دیگری از کشمکش قدرت میان این دو حزب دانسته است. همچنین ادامه سیطره دو حزب بر گذرگاه های مرزی این منطقه با ایران و ترکیه را از جمله مواردی دانسته است که مانع اجرای توافقنامه اربیل با بغداد برای دریافت سهم این منطقه از بودجه عمومی است.

گزارش موسسه خاورمیانه در پایان نتیجه گیری کرده است که هشدارهایی که در جریان کنفرانس اخیر در اقلیم کردستان نسبت به تاثیر تقابلات حزبی بر موجودیت اقلیم کردستان داده شد اثرگذار نبوده و دو حزب حاکم همچنان به سیاست های تقابلی ادامه داده و کشمکش دو حزب بر سر منابع قدرت و ثروت بر ایجاد اتحاد داخلی و اصلاحات ارجحیت دارد.

این موسسه از تشدید فشارهای شرکای بین المللی اقلیم کردستان بر این دو حزب برای ایجاد آشتی ملل خبر داده و اشاره کرده است ایالات متحده آمریکا کمک های خود به نیروهای پیشمرگ را به ایجاد نیروی واحد نظامی توسط این دو حزب منوط کرده است.

موسسه خاورمیانه رشد اقتصادی و توسعه سیاسی در اقلیم کردستان را در گروه همکاری نزدیک دو حزب حاکم، توجه به خواسته های مردم و ایجاد اصلاحات اساسی در نهادهای وابسته به دولت دانسته است که در غیر این صورت، وضعیت و موقعیت اقلیم کردستان عراق بیش از پیش به سمت بحران بزرگتری پیش خواهد رفت.

کد خبر 12387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha