تفکر رادیکالی حزب MHP عامل حل نشدن مسئله کردهای ترکیه است

سرویس جهان- بنیاد پرورش اقتصاد عقاید افراطی حزب حرکت ملی ترکیه را عامل مهم موفق نبودن اقدامات در ترکیه برای حل مسئله کردها دانسته است.

به گزارش کردپرس، بنیاد پرورش اقتصاد در مقاله ای به بررسی موضوع ناسیونالیسم با تاکید بر پرونده کردها در ترکیه پرداخته است. این اندیشکده بر این باور است که دو رویکرد ناسیونالیستی در ترکیه مانعی برای حل مسئله کردها در ترکیه بوده است. بر این اساس رویکردهای ناسیونالیستی دو حزب جمهوریخواه خلق و حزب حرکت ملی ترکیه از جمله نقطه تقابل با مسئله کردهای ترکیه با تاکید بر موضوع تعیین سرنوشت نام برده شده است.

لوکا نیکولیچ نویسنده این مقاله، با اشاره به این که ناسیونالیسم در ذات خود بحران پرور است، این پدیده را در ترکیه عامل تلاش برخی احزاب ناسیونالیست مانند حزب حرکت ملی ترکیه برای زدودن فرهنگ کردی و یکدست کردن اجتماع دانسته است.

با این حال، نویسنده بر این باور است استدلال های افراط گرایان در حزب حرکت ملی ترکیه که جریان های بسیار افراطی مانند گروه گرگ های خاکستری از آن برخاسته از همه رویکردهای ناسیونالیستی در ترکیه برای جمعیت کردها خطرناک تر بوده و به هیچ وجه اجازه رشد و نمو کردها حتی از نظر فرهنگی و زبانی را نمی دهد.

وی تاکید کرده است که حل نشدن مسئله کردهای ترکیه همچنان از رشد و توسعه این کشور جلوگیری خواهد کرد.

نویسنده بر این باور است که آنچه کردهای ترکیه خواهان آن هستند در راستای تلاش برای تجزیه این کشور نیست اما طرفداران ناسیونالیسم افراطی وابسته به حزب حرکت ملی تنها خوانشی که از مسئله کردهای ترکیه دارند تجزیه طلبی است.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 123135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha