ظرفیت های گردشگری کردستان همچنان ناشناخته است/غفلت مدیران در خواب مانده

سرویس کردستان - امروزه گردشگری به عنوان یکی از مهمترین ظرفیت های رشد اقتصادی و ارزآوری به شمار می رود، ظرفیت هایی که با وجود فراوانی در منطقه ای مانند کردستان همچنان نه تنها برای مردم سایر نقاط ایران بلکه برای مردم خود استان هم ناشناخته مانده است.

به گزارش کُرد پرس، به رغم پتانسیل گسترده کردستان در زمینه گردشگری، کمبود زیرساخت های کافی، ضعف فعالیت های بازاریابی به خصوص ضعف و نا کارآمدی مدیریتی ، در حوزه گردشگری از مهمترین و اساسی ترین موانع بر سر را توسعه گردشگری کردستان به حساب می آیند.

وجود جاذبه های طبیعی زیبا، بازارچه های مرزی و تمایل عمومی نسبت به توسعه گردشگری به عنوان مهمترین نقاط قوت و افزایش تمایل به گردشگری خرید، افزایش تمایل به فعالیت های گردشگری و به ویژه فعالیت های اکوتوریستی و پیوندهای فرهنگی نزدیک مردم اقلیم کردستان عراق با مناطق کردستان ایران و افزایش تمایل آنها جهت بازدید از استان کردستان به دلیل داشتن طیف مختلف جاذبه ها به عنوان مهمترین فرصت های گردشگری استان شناخته می شود، غافل از اینکه در حوزه ظرفیت های گردشگری کردستان ضعف های بزرگی وجود دارد که تمام این ظرفیت ها را ناشناخته باقی گذاشته است.

یکی دیگر از ضعف های که مانع توسعه حوزه گردشگری کردستان شده، کمبود پروازهای استان، ضعف زیرساخت‌ها و نبود بخش خصوصی قدرتمند در این حوزه است که سالیان سال است که در این حوزه این مشکلات وجود دارد و بارها نیز بر رفع مشکلات این حوزه ها تاکید شده غافل از اینکه مدیری برای حل تنها یکی از این مشکلات قدمی برداشته باشد.

صنعت هتلداری در کردستان نیز در حال حاضر یکی دیگر از نقاط ضعفی است که حوزه گردشگری را با چالش مواجه کرده به طوری که به واسطه کمبود فضای استاندارد و مجاز برای اسکان مسافران و گردشگران، قیمت ارائه خدمات در این اماکن در کردستان با هتل های مکانی مانند جزیره کیش برابری می کند.

استان کردستان دارای فرهنگی غنی، جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوان و فرصت و ظرفیت های بکر بسیاری برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد، اما غفلت مدیران در خواب مانده استان باعث شده سال ها در این حوزه در جا بزنیم.

استان های مختلف کشور برای پیشبرد صنعت گردشگری خود دست به اقدامات گوناگونی می‌زنند و از این طریق موجب رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال شده اند، اما در کردستان این اقدامات به گونه ای رقم می خورد حتی اگر کسی قصد فعالیت در این حوزه را نیز داشته باشد، با سنگ های بزرگی که پیش پای آنها می گذارند از ورود به این حوزه پشیمان می شوند.

ای کاش مدیران حوزه گردشگری در کردستان می دانستند که صنعت گردشگری موجب احیای مناطق شهری و روستایی، مرمت و حفظ آثار باستانی، جذب سرمایه گذاری، تقویت صنایع دستی و تبادل فرهنگی میان استان های مختلف کشور می‌شود تا در این راه قدمی هر چند کوچک بر می داشتند.

نبود امکانات شهری و بین راهی مناسب یکی دیگر از مهمترین عوامل عدم توسعه حوزه گردشگری در کردستان است، یک نکته ساده این است که اگر شما طی چند سال از یک مسیر مشخص در کردستان گذر کنید متوجه می شوید که حتی در طول این مسیر یک سرویش بهداشتی مناسب نیز وجود ندارد و اگر هم وجود دارد وضعیت بسیار نامناسبی دارد که بسیار خجالت آور است؛ ایجاد و تقویت این امکانات نیز هزینه زیادی ندارد و لازم است مسئولان تنها به آن کمی توجه داشته باشند.

عدم توجه به حفظ و مرمت آثار باستانی یکی دیگر از این عوامل است به طوری که متاسفانه بسیاری از آثار تاریخی و باستانی کردستان به دلیل عدم توجه لازم نهاد‌های مربوطه در شرف نابودی است. بسیاری از این مکان‌ها که از نظر ما شاید چندان جذابیتی نداشته باشد برای برخی گردشگران داخلی و خارجی بسیار جذاب است.

عدم معرفی جاذبه‌های استان در کشور که این به ضعف ساختار اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی کردستان مربوط است و لازم است متولیان این امر با استفاده از ظرفیت رسانه‌های داخلی، جاذبه‌های استان را که از امن‌ترین مناطق کشور نیز است، به همه مردم ایران معرفی کنند.

عدم نظارت بر بعضی تاسیسات گردشگری و پایین بودن کیفیت خدمات ارائه شدن توسط آنان از دیگر دلایل توسعه نیافتن صنعت گردشگری کردستان است چرا که ضعف نظارت به عنوان یکی مشکلات مهم استان در این زمینه، باعث سوء استفاده برخی افراد سودجو و همچنین عدم ارائه خدمات لازم توسط برخی دیگر شده است.

عدم استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در این حوزه یکی دیگر از نقاط ضعف صنعت گردشگری در کردستان است و با وجود اینکه دولت می تواند با جذب سرمایه گذاری و همچنین استفاده از بخش خصوصی به تقویت گردشگری تحرک ببخشد اما تنها در سنگ اندازی پیش پای سرمایه گذاران بخش خصوصی تخصص بالایی دارد.

تمام موارد بیان شده برخی از مشکلات حوزه گردشگری در کردستان است که رفع این مشکلات و اصلاح نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت نیازمند یک مدیر قوی در راس صنعت گردشگری استان است.

با توجه به مشکلات اقتصادی مردم استان، تقویت صنعت گردشگری با تلاش بیشتر می تواند سفره های خالی مردم را دوباره رنگین کند به شرط آنکه مدیری باشد که بتواند از ظرفیت های موجود در استان بهره لازم را ببرد.

گزارش: سروش حبیبی راد

کد خبر 11462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha