۴۵ هزار کردستانی در رشته‌های مختلف صنایع دستی فعالیت دارند

سرویس کردستان - معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: بیش از ۴۵ هزار هنرمند استان در ۴۲ رشته مختلف صنایع ‌دستی فعالیت دارند.

به گزارش کُرد پرس به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان، فرهاد حامدی با اشاره به اینکه از مجموع رشته‌های صنایع دستی استان،۲۱ رشته‌ بومی است، اظهار کرد: ۱۸ هزار و ۶۴۰ نفر صنعتگر استان در سامانه سازمان میراث فرهنگی دارای شناسه فعالیت هستند که از این تعداد چهار هزار و ۸۰۰ نفر بیمه تامین اجتماعی دارند.

وی افزود: رشته‌های اصیل صنایع دستی کردستان که در حال حاضر فعال بوده و دارای برند ملی و یا بین المللی هستند شامل نازک کاری و هنرهای چوبی، گلیم سنه و بیجار، سازسازی سنتی، زیورآلات سنتی، کلاش بافی، نساجی سنتی، شال بافی (مرخز بافی)، ارغوان بافی و گلیم بافی است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان ادامه داد: مهمترین مراکز تولید صنایع دستی در کردستان به ترتیب شهرهای سنندج، مریوان، سروآباد، سقز و بانه و سپس بیجار، قروه، دیواندره و دهگلان است که متنوع‌ترین و بیشترین رشته‌ها در شهر سنندج وجود دارد.

حامدی با عنوان اینکه امسال طرح هدف صنایع دستی با هدف ایجاد اشتغال در ۳۶ روستای گردشگری استان اجرا می‌شود، یادآور شد: طی چند سال گذشته در راستای حمایت از تولید و توسعه صنایع دستی در مناطق روستایی کردستان بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه این معاونت برای ۲ گروه شاغلان صنایع دستی و متقاضیان علاقمند آموزش‌های صنایع دستی را ارائه می‌دهد، بیان کرد: از هفته آینده فراخوان شرکت در دوره ۱۶ ساعته آنلاین برای شاغلان صنایع دستی اعلام می‌شود که از تمامی صنعتگران استان می‌خواهیم در این دوره‌ها شرکت کنند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: بر اساس سیاست گذاری‌های جدید ارایه خدمات به شاغلان صنایع دستی اعم از حضور در نمایشگاه‌ها، تمدید مجوزها و بیمه شاغلان مستلزم گذراندن حداقل چهار ساعت آموزش و دارا بودن مدرک و تاییدیه از وب سایت مربوطه است.

حامدی اظهار کرد: برای علاقمندان به حوزه صنایع دستی نیز آموزش‌های مقدماتی صنایع دستی در رشته‌های دوخت البسه محلی، گلیم بافی، کلاش بافی، ارغوان بافی، زیورآلات سنتی، مصنوعات چرمی و معرق و منبت چوب به صورت رایگان برگزار می‌شود.

وی افزود: در مجموع امسال هدفگذاری شده است که به سه هزار و ۵۰۰ نفر در استان آموزش‌های صنایع دستی ارائه شود که از این میزان یک هزار و ۷۰۰ نفر را شاغلان صنایع دستی و مابقی را علاقمندان دیگر تشکیل می‌دهند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان با بیان اینکه ۱۴۲ اثر استان دارای مهر اصالت بوده که از این میزان ۱۱ مورد مهر اصالت بین‌المللی و مابقی ملی را دارند، ادامه داد: امسال هنرمندان تا آخر تیرماه وقت دارند براساس شاخص‌هایی که تعیین شده است آثار خود را برای دریافت مهر اصالت ملی ارسال کنند.

حامدی یادآور شد: معاونت صنایع دستی در نظر دارد مراسم بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی را در هفته ملی صنایع دستی جهت تجلیل از فعالان این حوزه در استان با توجه به شیوع ویروس کرونا به صورت محدود برگزار کند که در آینده اطلاع رسانی می‌شود.

کد خبر 11233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha