«برفآب» با هدف معرفی جاذبه های توریسمی ساخته شد

سرویس کردستان- تهیه کننده مستند «برفآب» هدف از ساخت آن را معرفی جاذبه های توریسمی طبیعی و تاریخی شهرستان قروه دانست و کمک به شناساندن ظرفیت های منطقه را مهم خواند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، حجت الاسلام عابدین رستمی بعد از اکران خصوصی فیلم مستند «برفاب» با محوریت معرفی جاذبه های تاریخی و طبیعی شهرستان قروه در نشست خبری این مستند، به سؤالات خبرنگار کردپرس پاسخ های خود را ارائه داد.

رنجی از تفاوت ها...

او ابتدا از نحوه ورود خود به ساخت مستند گفت. «ما نگاه کوتاه مدت نداریم و معتقد بر پیگیری هستیم و در این زمینه هرگز طرف مردم را رها نکردیم چرا که ما با مردم زندگی می کنیم نه با مسئولان و همین انتقادات و پیگیری ها باعث نگرانی تعدادی از مدیران هم شده است. ابتدای امر کسی باور نمی کرد امام جمعه بتواند کاری کند اما بعد از مدتی همه به این باور رسیدند که پیگیری کار توسط هرکسی در هر جایگاهی که باشد اگر بخواهد انجام می شود.»

رستمی به ساخت نخستین مستند خود با عنوان «چشمه نیاز» پرداخت. «ما همیشه از تفاوت ها رنج می بردیم، اینکه در شهرستان بارندگی باشد اما 42 روستا آب نداشته باشند. این سؤالات مطرح بود که چه ایرادات زیرساختاری هست؟ برای همین رفتیم روستاهای پایین دست را دیدیم که بسیار نامناسب بود از نظر زیرساختی و لذا نخستین مستند را ساختیم به نام چشمه نیاز و از همان جا نقش رسانه را پررنگ دیدیم.»

به گفته او با ساخت «چشمه نیاز» که به ضعف زیرساختی روستاهای پایین دست شهرستان می پرداخت، مجموعه استانداری و مدیران استانی ورود کردند و به بازدید از روستاهای مطرح شده در مستند پرداختند و اقداماتی را انجام دادند.

رستمی با بیان اینکه برای پیشبرد اهداف و کمک به جامعه نیاز به پیگیری رسانه و مستند است، از ضعف ساختاری رسانه در استان انتقاد کرد.

شناساندن جاذبه های توریسمی...

امام جمعه قروه سپس به ماجرای ساخت مستند «برفآب» اشاره کرد. «وقتی آقای آزاد به من زنگ زد و خود را معرفی کرد، پذیرفتیم که بیایند و آمدند و همان موقع حساسیت هایی ایجاد شده بود اینکه چرا در 5 سال گذشته موافق حضور او نبودند؟ به خاطر اینکه نگران بودند به حوزه هایی ورود کنند که مشکل ساز باشد و حتی از سر دلسوزی هم می گفتند همکاری نکنم و در مجوزات کارشنکنی می کردند حتی برای تصاویر هوایی هم مشکل داشتیم، اما ما با قصد کمک به شهرستان ورود کردیم مقابل موانع ایستادیم.»

عابدین رستمی با اعلام اینکه تهیه کنندگی کار را با هزینه مناسب بر عهده گرفته، عنوان کرد که «مسئله کمک به شهرستان است و ما به حوزه هایی ورود کردیم که گرچه وظیفه ما نیست اما توجه به آنان و پیگیری آن ضروری است. ما نگاه تجاری به مستندات نداریم و دنبال مسایل مادی هم نیستیم و در مستند

«برفآب» هم سعی شد جاذبه های توریسم فرهنگی و طبیعی و تاریخی معرفی شود و البته این کار آخر هم نخواهد بود.»

آن طور که او می گوید «این مستند دنباله ای دارد با عنوان «دشت ممنوعه» و ورود تخصصی به بازسازی معادن است.» به گفته رستمی درد دارد وقتی دیده می شود هر کسی به هر طریقی آمده و از معادن برداشت کرده و بعد به حال خود رها کرده و رفته است.

تهیه بانک اطلاعاتی از قروه...

تهیه کننده مستند برفآب از ساخت یک فیلم داستانی و بهره بردن از هنرمندان بومی شهرستان گفت و از اکران عمومی مستند در کنار پخش آن در صدا و سیما هم خبر داد و به این نکته هم اشاره کرد که این مستند چون به سه زبان ترجمه می شود به صورت جهانی هم قابل پخش خواهد بود.

رستمی در ادامه همچنین به تهیه بانک اطلاعاتی و عکس از شهرستان در همه ابعاد اشاره داشت و بیان کرد که فیلم های خامی در اختیار داریم که هر کسی بیاید و در مورد شهرستان کار کند می تواند از این فیلم ها به عنون یک سند تاریخی بهره ببرد.

او تأکید کرد که نیازمند ورود مسئولان به تعمیر حمام قصلان بوده و تا کنون دو میلیارد تومان برای بهسازی حمام گرفته شده و در کنار آن به دنبال اتصال غار علیصدر به باباگرگر و سپس قصلان هستیم.

ورود به سینما حقیقت...

رستمی سپس به این سؤال که چرا از موسیقی محلی و گویش های محلی استفاده نشده در مستند، پاسخ داد. «موسیقی کردی مشهور است و استفاده جهانی دارد اما در این مستند چون بین المللی می شود اگر زمانی قطعه قطعه می شد خب موسیقی خاصی را می توانست به کار برد اما به صورت کلی امکان پذیر نبود ضمن اینکه موسیقی های کردستان به آهنگ شناخته نمی شود به نوا ست که می شناسند و در این مستند نمی شد از نوا استفاده کرد.»

او با اعلام این خبر که در صورت امکان از موسیقی محلی در مستند بعدی به نام «دشت ممنوعه» استفاده خواهد شد بر شناساندن قروه تأکید کرد و از ساخت این مستند برای سینما حقیقت گفت./

کد خبر 10569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha