پیامدهای ادامه اختلافات جریانات سیاسی کرد سوریه

سرویس جهان- اندیشکده واشنگتن برای خاورمیانه هشدار داد در صورت ادامه اختلافات داخلی میان دو جریان سیاسی شورای میهنی کرد سوریه و جریان سیاسی به رهبری حزب PYD، خطر فروپاشی آنها وجود دارد.

به گزارش کردپرس، اندیشکده واشنگتن برای خاورمیانه در گزارشی که در آن به بررسی وضعیت مناطق تحت کنترل کردهای سوریه پرداخته است نسبت به آینده اداره خودگردان در شمال و شمال شرق سوریه به دلیل عدم تلاش جدی حزب اتحاد دموکراتیک یا PYD و شورای میهنی کرد سوریه برای رفع اختلافات و ایجاد جبهه واحد هشدار داده است.

این اندیشکده دو جریان سیاسی کرد سوریه را به عدم درک شرایط اداره خودگردان شمال سوریه و مناطق تحت کنترل کردها و پیامدهای عدم اتحاد متهم کرده و نوشت: شورای میهنی کرد سوریه و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه به جای تلاش برای رفع تقابل با ترکیه و جلب اعتماد آمریکا و اروپا و جوامع تحت اختیار خود، همچنان روی اختلافات داخلی خود و بحث و جدل های بروکراتیک متمرکز شده اند.

اندیشکده واشنگتن یادآوری کرده است که این جریان کردی به جای توجه به مباحث اصلی پیرامون ایجاد اتحاد، به مناقشه بر سر دایر کردن دفاتر حزبی و مسائلی از این دست می پردازند. در نتیجه، بیشتر افرادی که درگیر مذاکره هستند از مقامات نظامی بوده که اهمیت مذاکره را برای جوامع بین المللی درک نمی کنند.

این اندیشکده که به دولت مستقر آمریکا درباره مسائل خاورمیانه مشاوره می دهد، نتیجه ادامه اختلافات و مناقشات میان این دو جریان کردی در سوریه را ایجاد وضعیتی پیچیده برای سازمان ملل به عنوان متولی برگزاری مذاکرات صلح سوریه دانسته است چراکه سازمان ملل، شورای میهنی کرد سوریه را که بخشی از اپوزیسیون سوریه است، به رسمیت شناخته است اما حزب اتحاد دموکراتیک سوریه که بر مناطق شمال شرق سوریه کنترل دارد برای داشتن کرسی در مذاکرات صلح سوریه همچنان تلاش می کند.

اندیشکده خاورمیانه به این دو جریان کردی در سوریه هشدار داده است در صورتی که همچنان بر سر مسائل داخلی و هویت کردی مناقشه کنند فروپاشی کامل آنها محتمل خواهد بود.

البته ائتلاف مبارزه با داعش به رهبری آمریکا نیز به عنوان شریک کردها که دارای اهرم نظامی در منطقه است، به عنوان یکی از مقصران عدم توافق میان دو جریان کردی شناخته شده است زیرا به نوشته اندیشکده واشنگتن، این ائتلاف نتوانسته است از اهرم های خود برای وادار کردن اداره خودگردان محلی برای بهبود حکمرانی و تعیین راه حل سیاسی استفاده کند.

این موسسه همچنین سیاست های مبهم آمریکا در سوریه و تهدید به خروج نیروها را یکی از عوامل وضعیت موجود در شمال سوریه دانسته و بر اهمیت فشار آمریکا بر ترکیه برای رفع تقابل این کشور با کردها و ملزم کردن کردهای سوریه به سازماندهی بهتر سازوکارها برای پیشبرد مذاکرات اتحاد و نیز همکاری بیشتر نهادهای غیرنظامی آمریکا و نیز نهادهای وابسته به سازمان ملل با اداره محلی در شمال سوریه در جهت بهبود شرایط تاکید کرده است.

کد خبر 10292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha