درگذشت جلال، روزنامه نگاری که ستم سیتماتیک علیه کردها را افشا کرد و نظامیان شکنجه گر را به دادگاه کشید

سرویس ترکیه - جلال باشلانگیچ روزنامه نگاری که سال ها برای افشای ستم سیستماتیک علیه کردها در کردستان ترکیه تلاش کرد، در غربت چشم از جهان فرو بست.

به گزارش کردپرس، جلال باشلانگیچ روزنامه نگار ترک که سال های زیادی از عمر خود را صرف نوشتن و افشای ستم سیستماتیک علیه کردهای کردستان ترکیه کرده بود، بر اثر سرطان در بیمارستانی در کلن آلمان درگذشت. باشلانگیچ سردبیر و بنیانگذار خبرگزاری آرتی گرچگ و کانال آرتی تی وی بود. 

عمده شهرت باشلانگیچ به دلیل افشای شکنجه شهروندان کرد در شرناخ توسط نظامیان ترکیه بود که مردم را مجبور به خوردن مدفوع کرده بودند. او در تمام سال های روزنامه نگاری اش برای رساندن صدای مردم کرد تلاش کرد.

درگذشت جلال، روزنامه نگاری که ستم سیتماتیک علیه کردها را افشا کرد

ترجمه دیوار نوشته: مقاومت زندگی است

جلال باشلانگیچ در سال 1956 در استانبول به دنیا آمد. او روزنامه نگاری را در سال 1975 در روزنامه «اگه اکسپرس» آغاز کرد. در سال 1978 از دانشگاه اگه در رشته روزنامه نگاری فارغ التحصیل شد.

در بین سال های 1981 تا 1984 به عنوان خبرنگار روزنامه جمهوریت در سرویس منطقه ای آدانا خدمت کرد. پس از جدایی از جمهوریت او روزنامه اورنسل را بنیان نهاد و پس از آن در میان موسسان روزنامه «رادیکال» جای گرفت. 

درگذشت جلال، روزنامه نگاری که ستم سیتماتیک علیه کردها را افشا کرد

گزارش تکان دهنده جلال درباره شکنجه روستاییان در جزیر شرناخ

در سال 1989، وقتی که جلال خبرنگار روزنامه جمهوریت بود، گزارشی را درباره شکنجه خوراندن مدفوع به شهروندان در روستای یشیل یورت از توابع شهرستان جزیر شرناخ آماده کرد. روزنامه جمهوریت حاضر به انتشار این گزارش نشد. جلال اعلام کرد که اگر این گزارش در روزنامه منتشر نشود استعفا می کند و همین باعث شد که گزارش مذکور در تیتر یک روزنامه جای بگیرد. گزارشی تکان دهنده که به سرعت توجه رسانه های مختلف را جلب کرد. همین گزارش باعث شد تا زمینه مجازات مسئولان این فاجعه فراهم شود.

درگذشت جلال، روزنامه نگاری که ستم سیتماتیک علیه کردها را افشا کرد

ترجمه تیتر گزارش: واقعه یشیلیورت

گزارش جلال باعث شد تا برای اولین بار نظامیان مسئول شکنجه مردم محاکمه شوند

او پس از این گزارش، در مصاحبه ای به بیانت گفت: «این اولین باری نبود که نیروهای نظامی روستاییان کُرد را مجبور به خوردن مدفوع کرده بودند. اما این اولین بار بود که پس از انتشار این گزارش، فرد مسئول در نتیجه کشمکش های طولانی قانونی محکوم شناخته شد. با این که صحت گزارش من هم در حوزه قوانین ملی هم در حقوق بین الملل تایید شده بود، با این حال نظامیان مذکور هم در ستاد کل قوا و هم در گوش خودم مرا با عبارت «خائن به وطن» صدا زده اند.»

درگذشت جلال، روزنامه نگاری که ستم سیتماتیک علیه کردها را افشا کرد

ترجمه تیتر گزارش: 7 روستایی دیگر نیز گزارش خوراندن مدفوع را تایید کردند

جلال بارها به خاطر افشاگری هایش درگیر دادگاه شد. آخرین بار دادگاه چهاردهم کیفری استانبول در سال 2019 او را به اتهام «تبلیغ برای سازمان تروریستی» به یک سال و سه ماه زندان محکوم کرد. 

او در سال 2017 به آلمان رفت و خبرگزاری آرتی گرچگ و کانال آرتی تی وی را تاسیس کرد. کانالی که هم در آلمان و هم در ترکیه دفتر داشت و مرکز آن ترکیه بود. او در سال های روزنامه نگاری اش برنده جوایز متعددی برای فعالیت های روشنگرانه ش شد.

درگذشت جلال، روزنامه نگاری که ستم سیتماتیک علیه کردها را افشا کرد

از جلال باشلانگیچ که در میان کردهای ترکیه از محبوبیت زیادی برخوردار است، کتاب هایی با عنوان های «معمای خونین، رنگ زیستن - رنگین کمان، ترانه هایی برای زندگی، معبد ترس، از تریلیه تا یوسفلی - از آداتپه تا دریک (ماردین)، کسانی که با درخت زندگی، زیست می کنند» به یادگار مانده است. 

او همسر عایشه ییلدیریم روزنامه نگار اهل ترکیه بود. جلال در سوم می 2024 پس از مدتی مبارزه با بیماری سرطان در بیمارستانی در کلن آلمان چشم از جهان فرو بست. درگذشت جلال باشلانگیچ با واکنش های بسیار زیاد از سوی روزنامه نگاران و فعالان سیاسی مختلف و دوست داران کردها رو به رو شد.

درگذشت جلال، روزنامه نگاری که ستم سیتماتیک علیه کردها را افشا کرد

واکنش ها به درگذشت جلال باشلانگیچ

انجمن روزنامه نگاران ترکیه، با انتشار پیامی این روزنامه نگار را یکی از موفق ترین همکاران خود معرفی کرد درگذشت او را تسلیت گفت.

انجمن روزنامه نگاران دجله فرات (DFG) نیز با انتشار پیامی نوشت: «او با شیوه روزنامه نگاری خود یک الگوی روزنامه نگاری برای همکارانش بود. او روزنامه نگاری بود که همیشه از مبارزه برای مطبوعات آزاد حمایت می کرد. او روزنامه نگاری بود که حقیقت را اصل خود قرار داد و نه تنها حقایق را نوشت، بلکه برای حقیقت مبارزه کرد. با اندوه فراوان از درگذشت همکار گرانقدر مان به خانواده و همکارانش تسلیت می گوییم.»

انجمن خبرنگاران معاصر نیز در پیامی اعلام کرد: «ما همکار و رئیس سابق شعبه استانبول انجمن مان جلال باشلانگیچ را که با اخبار جسورانه و شجاعانه خود الگوی نسل های جوان بود، دست دادیم.»

درگذشت جلال، روزنامه نگاری که ستم سیتماتیک علیه کردها را افشا کرد

سرویس ترکیه نیز درگذشت این روزنامه نگار آزاده را تسلیت می گوید.

کد خبر 2770121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha