وزیر اقلیم کردستان در امور اقلیتها: برای بازگرداندن کرسی اقلیتها سه پیشنهاد مطرح است

سرویس عراق و اقلیم کردستان- تلاش ها در اربیل و بغداد در راستای بازگرداندن کرسی اقلیتها به پارلمان کردستان که دلیل تعلیق روند انتخابات نیز می‌باشد است، پیشنهادهای مختلفی برای حل این مسئله وجود دارد، اقلیتها خوشبین هستند که در این باره توافق حاصل شود.

به گزارش کردپرس به نقل از روداو، دو هفته مانده به آغاز تبلیغات انتخاباتی، کمیسیون عالی مستقل انتخابات روند برگزاری انتخابات را به حالت تعلیق درآورد.

اگرچه کمیسیون خبر توقف فعالیتهای خود را تکذیب کرد، اما رووداو از منابع متعدد دریافته است که این روند به حالت تعلیق درآمده است.

یکی از دلایل تعلیق کار کمیسیون، کرسی اقلیتهای پارلمان است. دادگاه فدرال در 21 فوریه، 11کرسی اقلیتهای ترکمان، مسیحی و ارمنی پارلمان کردستان را منحل کرد.

مذاکرات برای حل این موضوع ادامه دارد. آیدین معروف، عضو دفتر سیاسی جبهه ترکمان گفت: «در اربیل و بغداد در راستای حل این مشکل تلاشهایی درحال انجام است. تعلیق کار کمیسیون نیز مربوط به حل مسئله این کرسی ها است و تعویق انتخابات به منظور ایجاد فرصت جهت حل این موضوع است».

محمد شیاع سودانی نخست وزیر عراق در اواخر ماه آوریل در جریان نشست خود با رئیس کمیسیون گفت: «انتخابات باید در سایه سازش سیاسی و مشارکت همه بخشهای جمعیتی برگزار شود».

آیدین معروف، وزیر اقلیم در امور اقلیتها افزود: «در روزهای اخیر نماینده اقلیتها، نامه ای را جهت حل مسئله کرسی اقلیتها به دادگاه فدرال و ریاست جمهوری عراق ارائه کرده است اما هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم».

حکم دادگاه فدرال بدین شرح است که تعداد کرسی های پارلمان کردستان باید به 100 کرسی کاهش یابد و 11 کرسی اقلیتها منحل شود.

پیشنهادهایی برای بازگرداندن کرسی اقلیتها به پارلمان مطرح است، عضو دفتر سیاسی جبهه ترکمان در این باره گفت: «سه پیشنهاد وجود دارد، یا پنج کرسی به هر سه اقلیت بازگردانده شود، یا 11 کرسی از 100 کرسی پارلمان، یا اینکه مانند دور قبل در پارلمان 111 کرسی داشته باشیم».

نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان در طول سفر سه روزه خود به بغداد، با مقامات عراق از جمله نخست وزیر عراق دیدار کرد، محور اصلی گفتگوها در این دیدار انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان بود.

رومئو هکاری، دبیرکل حزب دمکرات بیت النهرین به رسانه روداو گفت: «اقلیتها به حل کرسی اقلیتها و دستیابی به سازش خوشبین هستند. انتخابات بدون مشارکت حزب دمکرات که یکی از خواسته های آن حل این مسئله است برگزار نخواهد شد».

بر سر بازگرداندن کرسی اقلیت‌ها تفاهماتی وجود دارد، اما سران ترکمان و مسیحی که با روداو مصاحبه کرده‌اند، به طور مشخص نمی دانند که چگونه باید مسئله را حل کنند.

یوندام یوسف کنا، رهبر ائتلاف رافیدین پیش از این به روداو گفته بود: «یکی از پیشنهادها این است که این موضوع در پارلمان عراق از راه قانونی حل و فصل شود».

کد خبر 2770098

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha