تحلیل رویترز از موضع کردها در انتخابات شهرداریهای ترکیه

سرویس جهان- رویترز درباره موضع کردها در انتخابات شهرداریهای ترکیه نوشت: مهم ترین آوردگاه اردوغان و اپوزیسیون بویژه کردها انتخابات شهرداری های ترکیه در استانبول است که کردها معمولا به رقیب رئیس جمهور کنونی رای می دهند.

به گزارش کردپرس، انتخابات شهرداریهای ترکیه 5 روز دیگر در این کشور برگزار می شود. کردهای ترکیه در انتخابات گذشته تعداد قابل توجهی از شهرداری های این کشور در مناطق کردنشین را از آن خود کرده اند اما دولت های تحت کنونی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه شهرداران وابسته به کردها را به اتهام وابستگی به پ.ک.ک برکنار کرده و افراد معتمد دولت را جایگزین آنها کرده اند.

استانبول از جمله شهرهای مهم ترکیه است که رای کردها در انتخاب شهرداران آن بویژه در دوره گذشته اهمیت داشته است. خبرگزاری رویترز در گزارشی پیرامون وضعیت رقبا چند روز قبل از برگزاری انتخابات، به نقش کردها در برنده شدن نامزهای اردوغان و اپوزیسون ترکیه در این انتخابات پرداخته است.

به نوشته رویترز استانبول مهم ترین آوردگاه انتخاباتی میان اردوغان و حزب عدالت و توسعه تحت رهبری او و اپوزیسیون است. رئیس جمهور ترکیه تلاش می کند بعد از شکست در انتخابات شهرداریهای این کشور در سال 2019 در این شهر، کنترل این شهر را در دست بگیرد.

خبرگزاری رویترز با اشاره به جمعیت قابل توجه کردهای مقیم استانبول به نقش آنها در انتخاب شهردار این شهر اشاره کرده و نوشته است کردها به عنوان یکی از تاکتیک های خود در مقابل اردوغان، به رقیب نامزدهای اردوغان رای داده اند.

این خبرگزاری با اشاره به این که یکی از مسائلی که همواره بر رویدادهای سیاسی ترکیه از جمله انتخابات شهرداریها تاثیرگذار بوده، مسئله کردهای این کشور است، تاکید کرده است که کردهای این کشور بر سر پیشبرد مسئله کردها در ترکیه با هم اختلاف نظر داشته و دچار تفرقه هستند.

این خبرگزاری با اشاره به شکست سخت اپوزیسیون در انتخابات ریاست جمهور ترکیه در سال 2023 علیرغم حمایت کردها، از سردرگمی کردها در این انتخابات اخیر خبر داده و نوشته است کردها میان این که به نامزد اردوغان رای دهند، نامزد اپوزیسیون را انتخاب کنند و یا از نامزد حزب کردگرای DEM پارتی یا دموکراتیک خلق های سابق حمایت کنند، سردرگم هستند. در این گزارش با اشاره به معرفی نامزد مستقل انتخابات شهرداریها در استانبول از سوی حزب کردگرا و نتایج برخی نظرسنجی ها که نشان از رقابت تقریبا شانه به شانه نامزدهای اپوزیسیون و اردوغان در این شهر دارد، آمده است اکنون رای کردها می تواند در انتخاب شهردار این کشور تعیین کننده باشد.

بر اساس گزارش رویترز، کردها میان این که با قلب خود رای دهند و نامزد کردها را انتخاب کنند و یا با حساب و کتاب مانع از شهردار شدن نامزد اردوغان شوند، سردرگم هستند زیرا آنها قلبا دوست دارند نامزد خود را که احتمال برنده شدن آن کم است، انتخاب کنند و از یک طرف می دانند با رای به نامزد اپوزیسیون می توانند مانع کنترل استانبول از سوی اردوغان شوند.

خبرگزاری رویترز برآیند موضع کردها در انتخابات شهرداریهای 2024 ترکیه را این طور بیان کرده است که اکثر کردها می خواهند در مناطق کردنشین نماینده خودشان ساختان شهرداریهای شهرهای این مناطق را در اختیار بگیرند و در استانبول به خاطر شکست اردوغان، به رقیب او رای بدهند. برخی از کردها هم همچنان نسبت به پیشبرد مسئله کردها در ترکیه توسط اردوغان امیدوارند. بنابراین ممکن است تعدادی از کردها نامزد اردوغان را در استانبول انتخاب کنند.

کد خبر 2768609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha