ترکیه به سمت بحران مالی 1998 آسیا پیش می رود / علل بحران اقتصادی کنونی

سرویس ترکیه – اقتصاد دادن آمریکایی برندۀ نوبل اقتصاد ضمن تحلیل علل وضعیت اقتصادی فعلی ترکیه، هشدار داد که ترکیه به سمت یک بحران مالی جدی پیش می رود که در صورت عدم توانایی حکومت این کشور در پیشگیری از آن با سیاست ها اقتصادی کارآمد، نتایج ناگواری خواهد داشت.

به گزارش کردپرس، پل کروگمن اقتصاد دان آمریکایی و برندۀ جایزۀ نوبل اقتصاد در سال 2008، در یادداشتی در روزنامۀ نیویورک تایمز دربارۀ حرکت اقتصاد ترکیه به سمت یک بحران مالی واقعی هشدار داد.

کروگمن در این یادداشت نوشت از نظر اقتصاد دانان بسیاری که زمانی طولانی را صرف درک بحران مالی آسیا در دو دهه پیش کرده اند، ترکیه به سمت تکرار این بحران پیش می رود.

وی سلسله وقایعی را که به وقوع بحران مالی منجر می شود، این گونه توضیح داده است: «از کشوری آغاز می شود که به هر دلیلی مورد توجه قرض دهندگان خارجی قرار می گیرد و به مدت چند سال ورود سرمایۀ خارجی هنگفتی به داخل را تجربه خواهد کرد. نکته اینجا است که بدهی بار آمده بر اساس ارز خارجی تعریف شده است نه واحد پول داخلی (دلیل این که ایالات متحده علی رغم ورود سرمایۀ کلان خارجی در این مورد آسیب پذیر نیست این است که به دلار قرض می کند.) اما این مهمانی در نقطه ای به پایان می رسد. مهم نیست چه چیزی باعث «توقف ناگهانی» این استقراض خارجی می شود: می تواند رویدادهای داخلی باشد، مانند انتخاب دامادتان برای نظارت بر سیاست اقتصادی، می تواند افزایش نرخ بهره در ایالات متحده باشد، می تواند بحران در کشور دیگری باشد که سرمایه گذاران فکر می کنند با کشور شما مشابهت دارد. از دست رفتن اعتماد باعث کاهش ارزش واحد پول می شود؛ این امر بازپرداخت بدهی با ارزهای خارجی را دشوار می کند؛ این هم به اقتصاد واقعی آسیب می زد و بیش از پیش باعث کاهش اعتماد می شود و باعث کاهش بیشتر ارزش پول می شود، و الی آخر.»

کروگمن هشدار داد در صورتی که سیاست اقتصادی مؤثری برای مقابله با این وضعیت اتخاذ نشود، بحران مالی عواقب ناگواری خواهد داشت تا به پایان برسد: «ارزش پول همچنان سقوط خواهد کرد و بدهی خارجی بر اساس وجه رایج داخلی بیشتر و بیشتر خواهد شد تا زمانی که هر کسی که بالقوه می تواند ورشکسته شود، واقعاً ورشکسته شود. در این نقطه پول ضعیف باعث انفجار صادرات خواهد شد و اقتصاد به واسطۀ یک مازاد تجاری عظیم شروع به بازسازی خود خواهد کرد.»

کروگمن معتقد است برون رفت از این بحران دشوار اما شدنی است و کشورهای مالزی، کرۀ جنوبی، ایسلند و آرزانتین را مثال می زند که همه در مقاطع مختلفی با این بحران روبرو شده اما به واسطۀ اتخاذ سیاست های اقتصادی کارآمد از بحران رهایی یافته اند.

به باور کروگمن فائق آمدن بر این بحران نیازمند «حکومتی است که هم منعطف باشد و هم پاسخگو، از نظر فنی توانایی اجرای تدابیر خاص را داشته باشد و آنقدر صالح و صادق باشد که این تدابیر را بدون فساد اجرایی کند.»

برندۀ نوبل اقتصاد در پایان نتیجه می گیرد که ویژگی های این حکومت به هیچ وجه «شبیه ترکیۀ اردوغان نیست.»

کد خبرنگار: 30103

بیشتر بخوانید:

ترکیه بحران خود با ایالات متحده را چگونه می بیند؟ / رجب طیب اردوغان

تلاش برای احیای مجازات اعدام در قانون کیفری ترکیه / مراد یتکین

به بهانۀ روز خبرنگار: اینجا گل ها هم تروریست خوانده می شوند

معاملۀ به هم خوردۀ ترامپ و اردوغان / امبرین زمان

اردوغان وعدۀ آزادی اندیشه می دهد / مراد یتکین

اینجا جهنم است / نورجان بایسل*

تأثیر پیروزی اردوغان بر کردها و ثبات منطقه / کمال چومانی

آخرین شانس صلح از نگاه اوجالان (قسمت اول) / بیستون عباسی

آخرین شانس صلح از نگاه اوجالان (قسمت دوم) / بیستون عباسی

آخرین شانس صلح از نگاه اوجالان (قسمت سوم) / بیستون عباسی

آیا سیسه بینگول از کشیش برانسون سالم تر است؟ / سرکان دمیرتاش

ترکیه قصد ندارد از شمال سوریه خارج شود / ریجن

اعراب در اسرائیل، کردها در ترکیه / بیستون عباسی

اردوغان در شولای آتاتورک / ایلهان تانر*

کد خبر 74588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha