کردهای سوریه به دنبال جدایی نیستند

سرویس جهان- نشریه اکونومیست در گزارشی از عدم تمایل کردهای سوریه برای جدایی خبر داد و بر تلاش آنها برای همزیستی با دیگر تشکل های این کشور در داخل مرزهای سوریه تاکید کرد.

به گزارش کردپرس، رادیو اکونومیست وابسته به نشریه اکونومیست، در گزارشی به بررسی وضعیت کردها پرداخته است. در این گزارش اشاره شده که کردهای سوریه به جدایی فکر نمی کنند بلکه می خواهند سهمی از امکانات کشور و سهمی از خودگردانی در داخل مرزهای سوریه داشته باشند. آنها به دنبال ایجاد وضعیتی شبیه به اقلیم کردستان بوده و نمی خواهند موقعیت مستقلی داشته باشند.

اکونومیست وضعیت کنونی کردهای سوریه را به سبب عملیات های نظامی پی در پی ترکیه در سوریه نامطمئن و شکننده توصیف کرد که حتی آمریکا به عنوان حامی کردها نیز در سوریه محدود شده است.

این نشریه وضعیت در اقلیم کردستان عراق را نیز به سبب برگزاری رفراندوم استقلال در سال 2017 روبه عقب خوانده است اما وضعیت اقتصادی در این منطقه نسبت به سایر مناطق عراق خوب توصیف شده است.

نچیروان بارزانی، رییس اقلیم کردستان عراق نیز در مصاحبه کوتاهی با اکونومیست اشاره کرده است که واقعیت های موجود نخواهد گذاشت ایجاد کیان مستقل برای کردهای عراق محقق شود بنابراین، اقلیم کردستان نمی تواند از این ایده پیروی کند.

اکونومیست وضعیت کردهای ترکیه را به سبب سیاست های «خصمانه» رجب طیب اردوغان رییس جمهور این کشور نسبت به کردها و حتی مخالفان غیر کرد بسیار بد توصیف کرده است. این نشریه با اشاره به سیاست سرکوب فعالان سیاسی کرد و بازداشت نمایندگان احزاب کردگرا در پارلمان ترکیه تاکید کرده است کردهای ترکیه به طور بی سابقه ای توسط رجب طیب اردوغان به حاشیه رانده شده اند و دولت او به طور بی سابقه ای عملیات های نظامی علیه پ.ک.ک که طمانی به دنبال صلح با آن بود، افزایش یافته است به طوری که اکنون بیشتر درگیریها با این گروه شبه نظامی کرد به داخل مرزهای عراق منتقل شده است..

با این حال، اکونومیست به نقش کردها در تعیین وضعیت سیاسی در ترکیه اشاره کرده و تاکید کرده است کردها نقش تعیین کننده ای دارند اما اردوغان نه تنها با کردها بلکه با سایر ناراضیان ترکیه برخورد خصمانه ای داشته و کشور را به سمت دو قطبی کردن برده است.

کد خبر 9069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha