دشواری‌های تشکیل دولت عراق و موضع اپوزیسیون اقلیم کردستان دراین‌باره

سرویس عراق و اقلیم کردستان – امین بکر نماینده کُرد دوره پیشین مجلس عراق در گفتگو با کردپرس ضمن اشاره‌ به‌ اختلافات درونی سه‌ طیف اصلی در مجلس عراق، تشکیل فراکسیون بزرگ‌تر پارلمانی و دولت جدید، اختلافات اپوزیسیون اقلیم کردستان با احزاب حاکم در موضوع تشکیل دولت جدید عراق را تشریح کرد.

به گزارش کردپرس، با اولین نشست مجلس جدید عراق در روز دوشنبه‌ (12 شهریور 1397) روند تشکیل دولت جدید این کشور وارد مرحله‌ سرنوشت سازی شد.

نماینده جنبش تغییر (گوران) در دوره‌ پیشین مجلس نمایندگان عراق در خصوص گفتگوها برای تشکیل بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمانی و روند گفتگوها دراین‌باره به کردپرس، گفت: در تشکیل بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمانی، شاهد اختلافات و مناقشات داخلی میان هر سه طیف اصلی شیعه، سنی و کُرد هستیم و آن‌گونه که انتظار می‌رود میان آن‌ها اتحاد و هم‌صدایی وجود ندارد و این نیز موجب تشدید مشکلات در تشکیل فراکسیون بزرگ‌تر پارلمانی است. دلیل اصلی وضعیت موجود نیز نتایج انتخابات پارلمانی در 12 می 2018 است که شمار کرسی‌های ائتلاف‌های انتخاباتی به گونه ای بود که نمی توان با دو یا سه ائتلاف و حزب، فراکسیون بزرگ‌تر پارلمانی را تشکیل داد.

امین بکر اشاره داشت که حتی در صورت موفقیت ائتلاف‌های نزدیک به هم برای تشکیل بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمانی، تشکیل دولت و توافق بر سر نخست وزیری بسیار دشوار و زمان‌بر خواهد بود.

وی در خصوص پیش بینی ها در خصوص دولت آینده عراق، گفت: روند تشکیل فراکسیون بزرگ‌تر پارلمانی و تشکیل دولت به نسبت این مهم که دولت جدید باثبات باشد، از اهمیت چندانی برخوردار نیست. به هر نحو می توان دولت را تشکیل داد اما سوال این است که آیا ثبات و پایداری این دولت تضمین شده است و از این مهم اطمینان خاطر حاصل می شود. نبود ثبات سیاسی و اپوزیسیونی متحد و قوی و لاینحل ماندن اختلافات، با توجه به شرایط نابسامان کنونی، موجب خواهد شد که دولت ها از ثبات کافی برخوردار نباشند و به سرعت تغییر کنند.

نماینده جنش تغییر در مجلس سوم عراق، افزود: هم اکنون تمرکز بر تشکیل بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمانی است؛ مهم تر از این مسئله، برنامه ها است، برنامه هایی که باید دولت جدید در چارچوب آن‌ها فعالیت کند. سوال این است که هر کدام از ائتلاف‌هایی که موفق به تشکیل بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمانی شدند خواهند توانست بر سر برنامه ای مدون و مشخص و دارای چارچوب مشخص به توافق برسند. در همین رابطه، آیا هر یک از احزاب و ائتلاف‌های کردستانی از حاکم گرفته تا اپوزیسیون که در دولت جدید حضور خواهند یافت، خواهند توانست حقوق قانونی مردم کردستان را تحقق بخشند یا بر سر آن‌ها سازش صورت می گیرد. برای دیگر طیف ها نیز همین مسئله صادق است. به همین دلیل تاکید می کنم که مرحله بعد از تشکیل فراکسیون بزرگ‌تر پارلمانی، مرحله ای دشوار و پر از مشکلات و مصائب خواهد بود.

این عضو ارشد جنبش تغییر در خصوص برنامه و مواضع این حزب برای حضور در دولت جدید عراق، گفت: جنبش تغییر به همراه سه حزب دیگر اپوزیسیون در اقلیم کردستان شامل ائتلاف برای دموکراسی و عدالت، اتحاد اسلامی کردستان و جماعت اسلامی کردستان که در مجموع دارای 11 کرسی پارلمان عراق هستیم، ائتلافی را تشکیل داده ایم. این ائتلاف دارای یک برنامه جامع است که مطالبات قانونی مردم کردستان در تمامی حوزه ها را پیگیری می کند و بر تعامل با مردم کردستان همچون شهروندان درجه یک و در سطح شهروندان دیگر مناطق عراق تاکید دارد. می بایست تمامی حقوق از جمله حقوق اقتصادی شامل دریافتی های ماهیانه کارمندان اقلیم کردستان، بودجه این اقلیم و خدمات دولتی به کردستان همسان با دیگر مناطق عراق تخصیص یابند و محقق شوند. ما بر تحقق حقوق دمکراتیک مردم در اقلیم کردستان و تمامی عراق تاکید داریم و این نیز در برنامه جامع این چهار حزب نمود یافته است.

امین بکر در ادامه افزود: اجرایی شدن برنامه‌ چهار حزب اپوزیسیون اقلیم کردستان که خود را در ائتلاف اعلام شده سازماندهی کرده اند با اجرایی شدن مواد قانون اساسی عراق ارتباط مستقیم دارد و باید کردها تلاش کنند این قانون به طور کامل اجرایی شود و دولت و دیگر طرف های عراقی را وادار به این مهم کند.

پیش از تشکیل ائتلاف میان چهار حزب اپوزیسیون اقلیم کردستان، حزب دمکرات (پارتی) و اتحادیه میهنی (یکیتی) به عنوان احزاب حاکم اقلیم کردستان که در مجموع 43 کرسی پارلمان عراق را در اختیار دارند، ائتلاف کردستانی را تشکیل داده و مذاکرات با ائتلاف‌های عراقی برای حضور در دولت جدید و تحقق مطالبات کردها در دولت را آغاز کرده اند. نماینده پیشین مجلس عراق از فراکسیون جنبش تغییر در خصوص تفاوت برنامه و اهداف ائتلاف اپوزیسیون با ائتلاف احزاب حاکم اقلیم کردستان و این که چرا حاضر به حضور در یک ائتلاف بزرگ کردستانی نشده اند، گفت: تفاوت میان ائتلاف‌های اپوزیسیون و احزاب حاکم اقلیم کردستان در مواضع سیاسی آن‌ها به ویژه پس از به مرحله اجرا درآمدن برنامه ها است. طی سال ها و دوره های پیشین، ما شاهد مذاکرات و توافق نامه های مکتوب میان احزاب حاکم اقلیم کردستان با طرف های عراقی بودیم، اما آن چه دیده می شود و واقعیت امر می باشد، این است که این دو حزب آن‌گونه که در فکر تصدی چند منصب و گرفتن امتیازات حزبی بودند، به فکر اجرایی کردن برنامه نبودند. به همین دلیل هیچ گاه در خصوص اجرایی نشدن برنامه هایی که به بغداد ارائه کرده اند و بر سر آن‌ها توافق حاصل شده است، موضع گیری و تهدید به استفاده از کارت های فشار نکرده اند. از جمله تهدید به خروج از پروسه سیاسی عراق. اما در مقابل هنگامی که در مجلس عراق از وزیر دارایی (هوشیار زیباری عضو دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان) سلب اعتماد شد، موضع گیری شد. تفاوت ما به عنوان اپوزیسیون با احزاب حاکم اقلیم کردستان در این است که به عقیده ما برنامه سیاسی بر هر چیز دیگری اولویت دارد و لازم است که ما بر سر برنامه ها به توافق برسیم.

عضو ارشد جنبش تغییر با اشاره به این که طی هفته های پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی عراق این حزب بر موضوع تقلب در انتخابات تمرکز کرده بود، گفت: در مقطع کنونی و در مذاکرات برای تشکیل دولت جدید درهای جنبش تغییر به روی همه احزاب و ائتلاف‌های عراقی باز است و آماده هر نوع مذاکره ای هستیم.

امین بکر در پایان خاطرنشان ساخت که جنبش تغییر و سه حزب دیگر اپوزیسیون اقلیم کردستان تاکنون مشارکت در دولت جدید یا بایکوت آن را به بحث و مناقشه نگذاشته‌ اند، بلکه آن چه که هم اکنون نزد این احزاب مهم است برنامه‌ مشترک اعلامی و تلاش برای قائل کردن دولت به اجرایی کردن آن و گنجاندن مواد آن در برنامه کار دولت عراق است.

کد خبر 85906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha