آمادگی مشروط ترکیه برای آزادی کشیش آمریکایی/بی اعتنایی آمریکا به پیشنهاد ترکیه

سرویس جهان- مقامات دیپلماتیک ترکیه گفته اند این کشورحاضر شده کشیش برانسون را در برابر چشم پوشی آمریکا از ادامه بررسی دو پرونده مربوط دور زدن تحریم ها علیه ایران توسط هالک بانک ترکیه آزاد کند اما آمریکا حضر نیست در برابر آزادی برانسون هیچ کاری انجام دهد.

به گزارش کردپرس، مقامات دیپلماتیک ترکیه به میدل ایست آی گفته اند این کشورحاضر شده کشیش برانسون را در برابر چشم پوشی آمریکا از ادامه بررسی دو پرونده مربوط به دور زدن تحریم ها علیه ایران توسط هالک بانک ترکیه و یا آزادی معاون مدیر عامل این بانک آزاد کند اما آمریکا حضر نیست در برابر آزادی برانسون هیچ کاری انجام دهد.

مقامات ترکیه ای که از جریان مذاکرات با آمریکا و مسئله برانسون اطلاع دارند گفته اند ترکیه حاضر شده این کشیش آمریکایی را که واشنگتن به دلیل آزاد نشدن وی ترکیه را تحریم کرده آزاد کند.

یک منبع ارشد دیپلماتیک ترکیه گفته است «ما می دانیم که باید این بحران را حداقل به خاطر اقتصادمان حل کنیم و از نظر فنی امکان آزاد شدن کشیش برانسون وجود دارد. اما بعد از این همه اظهارات تند که میان ترکیه و آمریکا و ترکیه رد و بدل شده ما به چیزی در مقابل آزادی وی نیاز داریم.»

به گفته این منبع ارشد دیپلماتیک در ترکیه، مقامات این کشور در جریان دیدار از واشنگتن پیشنهاد کرده اند که در مقابل آزادی کشیش برانسون، آمریکا از ادامه بررسی دو پرونده هالک بانک ترکیه که به دور زدن تحریم ها علیه ایران متهم است چشم پوشی کند. این منبع گفته است ما در مقابل خواستار اقدامی در جهت حسن نیت آمریکا بودیم اما دولت ترامپ گفته که قوه قضایی آنها مستقل بوده و آنها نمی توانند هیچ قولی به هیئت اعزامی ترکیه بدهند.

به نوشته میدل ایست آی، سپس هیئت ترکی پیشنهاد کرده اند در برابر آزادی کشیش برانسون، آمریکا مهمت هاکان آتیلا، معاون مدیر عامل هالک بانک ترکیه را که به 32 ماه زندان محکوم شده و 14 ماه گذشته را در زندان گذرانده آزاد کند. اما آمریکا گفته بررسی این اقدام نیاز به دو ماه زمان دارد و عملا درخواست ترکها بدون پاسخ مانده است.

وزارت خارجه آمریکا از هر گونه توضیح درباره این مسئله خودداری کرده است.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 84894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha