صف های طولانی مرغ در مهاباد تقاضای کاذب  یا توزیع نامناسب!

سرویس آذربایجان غربی- در پی افزایش یک شبه نرخ مصوب دولتی مرغ، امروز تجمعات مردمی برای دریافت این کالای اساسی در مراکز توزیع یک عدد به ازای هر نفر شکل گرفت. این در حالی که پیشتر رییس صمت مهاباد گفته بود: «هیچگونه مشکلی در تامین گوشت مرغ مورد نیاز شهرستان وجود ندارد و شماری از شهروندان بیش از نیاز خود اقدام به خرید می کنند».

به گزارش خبرنگار کردپرس، در حالی که یازده روز از سال جدید می گذرد اما صف های طولانی مردم برای دریافت مرغ تمامی ندارند و افزایش 3 هزار تومانی قیمت مصوب دولتی برای این کالای اساسی هم بر نگرانی های مردم افزوده و امروز در چندین نقطه از شهر مهاباد صف های طویل مردمی برای دریافت مرغ شکل گرفت.

امروز صبح مردم ساعت ها در صف منتظر بودند تا بتوانند مرغ تهیه کنند. آنها نگران از افزایش دوباره قیمت ها بودند. چرا که در چند روز گذشته مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی کشور اعلام کرده بود: «قیمت مناسب برای نرخ دستوری مرغ ۲۴ هزار تومان است و با افزایش میزان تولید و واردات نهاده، قیمت مرغ از ۴۰ هزار تومان فراتر نمی‌رود».

افزایش یک شبه قیمت مصوب این کالای اساسی از ٢٠ هزار و ٤٠٠ صد تومان به ٢٣ هزار و ٥٠٠ تومان، نگرانی های مردم را در دومین هفته از سال جدید افزایش داد.

پیشتر معاون توسعه و برنامه‌ریزی فرمانداری مهاباد در جلسه تنظیم بازار این شهرستان اعلام کرده بود: «برای حل مشکل مرغ در هفته دوم ایام عید پیش بینی شده 30 درصد از کشتار روز مرغداری های این شهرستان به میزان 200 تن به بازار تزریق شود که موجب انباشته شدن گوشت مرغ در بازار خواهد شد».

خشایار صنعتی اظهار داشت: «با وجود توزیع بیش از نیاز گوشت مرغ در این شهرستان ولی کماکان مردم همچنان اصرار به ذخیره سازی دارند و متاسفانه یک جو روانی و احساسی که ناشی از کمبود این ماده پروتیینی در کلان شهرهاست در جامعه تسری پیدا کرده و موجب بروز تقاضاهای کاذب شده است».

به گفته مسئولان؛ نیاز روزانه شهرستان مهاباد به گوشت مرغ روزانه 5.5 تا 6 تن است و در ایام عید بیش از 2 برابر این میزان هر روز در حال توزیع است.

اما امروز توزیع مرغ با قیمت جدید در سطح شهرستان به تعداد محدود و در چند فروشگاه انجام گرفت و به هر نفر هم یک عدد مرغ داده می شد.

ترس مردم از افزایش قیمت هر کیلوگرم مرغ به ۴۰ هزار تومان نگرانی های فراوانی را شکل داده است و در این روزگار کرونا تجمعات مردمی برای خرید مرغ افزایش یافته است!

با این وجود، رییس اداره صنعت معدن و تجارت مهاباد هم می گوید: «روزانه بیش از 10 تُن گوشت مرغ کشتار روز که بیشتر از نیاز این شهرستان است به طور مستمر در حال توزیع است و برای تنظیم بازار روزانه علاوه بر مرغ کشتار روز، گوشت مرغ منجمد یارانه‌ای نیز توزیع ‌شود».

محمد جهین با اشاره به وجود 2 زنجیره تولید مرغ و شمار زیادی مرغداری در این شهرستان ادامه می دهد: «تامین گوشت مرغ مورد نیاز هیچگونه مشکلی وجود ندارد و طی چند ماه اخیر با کم شدن برخی کالاهای اساسی، جو روانی در بازار شکل گرفته است و شماری از شهروندان بیش از نیاز خود اقدام به خرید می کنند».

او می گوید: «با وجود وفور گوشت مرغ به دلیل جو روانی ایجاد شده برای افزایش قیمت ها، میزان تقاضا کاذب مردم برای خرید افزایش یافته است و آنها تمایل به ذخیره سازی اقلامی مانند مرغ و روغن در خانه هایشان دارند».

اما صف های خرید مرغ در آذربایجان غربی و مهاباد همچنان ادامه دارد و این تقاضای کاذب که مسئولان از آن سخن می گویند با صف های طویل همخوانی ندارد.

استاندار آذربایجان غربی هم عامل اصلی نابسامانی در بازار مرغ را نبود سیستم جامع توزیع و عدم نظارت های جدی در ایجاد وضعیت موجود دانسته بود.

به گزارش کردپرس، هم اکنون 9 واحد مرغداری با بیش از 468 هزار قطعه در شهرستان مهاباد وجود دارد و بیش از 60 واحد مرغداری گوشتی نیز در شهرستان فعال است.

در کردپرس بیشتر بخوانید؛

صف مرغ و دست بالای دلالان بر بازار بی ناظر آذربایجان غربی!

شبکه نامنسجم توزیع و قیمت غیر منطقی پاشنه آشیل معضل مرغ در آذربایجان غربی

نبود سیستم جامع توزیع مرغ در آذربایجان غربی

کد خبر 7132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha