تاکسیهای قروه بی توجه به کرونا/نظارت صفر و آمار افزایشی

سرویس کردستان- آمار مبتلایان به کرونا در قروه همچنان روبه افزایش است و در این میان زیر سایه غفلت مسئولان برخی از صنوف همانند تاکسیداران بی توجه به پروتکل های بهداشتی هستند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، از آغاز شیوع ویروس «کرونا» تا کنون صنف تاکسیرانی چه برون شهری و چه درون شهری در قروه زیر بار اجرای دستورالعمل بهداشتی ستاد ملی کرونا مبنی بر اینکه باید 3 مسافر سوار کنند را رعایت نکرده اند و اینجاست باید پرسید آیا نظارت بر این صنف و برخورد با قانون شکنان وظیفه ستاد کرونا در قروه نیست؟!

چندی پیش معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار قروه در نشست ستاد مبارزه با کرونا در شهرستان به ضعف نظارتی و اطلاع رسانی انتقاد کرد. این انتقاد در حالی است که بارها توسط خبرنگار کردپرس عنوان شده بود و هر بار مسئولان توجیهاتی را داشتند و حالا که خود ستاد کرونا به این ضعف اعتراف کرده باید دید چگونه می توانند این وضعیت نارنجی را به وضعیت قبل برگردانند؟!

تاکسی ها کرونا را نمی شناسند

بررسی های میدانی خبرنگار کردپرس و همچنین اذعان رئیس مرکز بهداشت قروه که در آبان سال گذشته صراحتاً عنوان کرده بود «تاکسیهای قروه پروتکل ها را رعایت نمی کنند»، از همان اسفند 98 تا کنون نشان می دهد که از میان تمامی صنوف؛ تاکسیداران چندان پایبند به دستورالعمل ستاد ملی کرونا نبوده و نیستند. طبق دستورالعمل ستاد کرونا تاکسی ها باید سه مسافر را سوار کنند (هرچند به صورت قانونی هر تاکسی باید در کل سه مسافر را سوار کند و هر تاکسی در صندلی پشت جای دو مسافر را دارد ولی این قانون مثل همیشه رعایت نمی شود) اما رانندگان نسبت به دستورالعمل ابلاغی بی تفاوت بوده و همچنان مثل سابق 4 مسافر خود را دارند و حتی دیده شده که مسافران و خود راننده هم ماسک ندارند!

این بی توجهی به سلامتی جامعه توسط تاکسیداران در حالی است که گویا ستاد کرونا در قروه این وضعیت را نادیده می گیرد و تنها شلوغی در تالارها و بازار دیگر اماکن عمومی را می بیند!

اینکه چرا تاکسیداران در قبال سلامت جامعه احساس وظیفه نمی کنند یک طرف و اینکه مسئولان ستاد کرونا نظارت اصولی روی این مسئله ندارند و اجازه ادامه این بی توجهی را می دهند هم از طرف دیگر جای سؤال دارد و نیاز است پاسخ داده شود.

تاکسیرانی به اختیار خود عمل می کند

جدای از رعایت نکردن دستورالعمل ستاد کرونا توسط تاکسیداران؛ گویا این صنف فقط به اختیار خود عمل کند و قانون را چندان قبول ندارد به طوری که در سال گذشته کاملاً خودمختار و بدون مصوبه شورای شهر و حتی هیئت تطبیق اقدام به گران کردن کرایه آن هم نه 25 درصد بلکه با درصد بالاتر کرده و علیرغم اعتراضات فراوانی که شد از منبر بی قانونی خود پایین نیامدند و هنوز هم بدون مصوبه قانونی کرایه غیرمجاز از مسافر می گیرند و حتی در برابر واکنش منفی مردم هم به تندی برخورد می کنند!

جالب اینجاست تاکسیداران قروه ای هم مصوبه ستاد کرونا را نادیده گرفته اند و هم کرایه غیرمجاز می گیرند و نه شهرداری کاری به این بی قانونی آشکار دارد و نه شورای شهر و از همه مهم تر نه فرمانداری! در این میان معلوم نیست علت این رواج بی قانونی در قروه چیست و بانی اصلی آن کدام مسئول و کدام نهاد است؟!

نظارت باید برای همه باشد

بازار مدتی تعطیل شد... تالارها به مدت یک سال و اندی تعطیل شدند... برخی از صنوف همانند رستوران ها و کافه ها همچنان با رکود مواجه اند و بسیاری هم شغل خود را از دست دادند... با این وجود صنوفی هم بودند که نه تنها تعطیل نشدند بلکه زیر سایه بی نظارتی پیش رفتند و روال غیرقانونی خود را ادامه دادند... جالب اینجاست که این صنوف همانند همین صنف تاکسیرانی نسبت به وضعیت خود معترض هم هستند!

با این وجود به نظر می رسد نظارت ستاد کرونا تنها برای برخی صنوف است و همین باعث شده تا صدای اعتراض دیگر اصناف درآید که چرا نظارت و اجرای قانون برای همه یکی نیست...؟!

مردم را مقصر ندانید

در این یک سال مسئولان تا توانستند مردم را در رعایت نکردن پروتکل ها مقصر دانستند؛ مردمی که در بدترین شرایط اقتصادی به سر می بردند و تا جای ممکن همراهی کردند مخصوصاً در پیک اول کرونا که سنگ تمام گذاشتند... حالا که مردم مسئولیت خود را شناختند و وظیفه مند عمل کردند برایشان سؤال است که ستاد کرونا برای این آنان چه کرده است؟! آیا ضعف نظارتی و اطلاع رسانی و عادی انگاری در جامعه هم تقصیر مردم است یا متولیانی که خود غفلت کرده اند از وظیفه تعیین شده برای خود؟! اینکه مسئولان شهرستان از یک طرف از مردم می خواهند که تجمع و دورهمی نداشته باشند اما از طرف دیگر خود تجمع می کنند و نشست های پرجمعیت دارند و در واقع دچار تناقض هستند؛ را باید تقصر مردم دانست؟!

در هر صورت مسئولان قروه باید بدانند در تغییر وضعیت شهرستان مردم نه تنها مقصر نیستند بلکه معترض هم هستند که چرا متولیان ستاد کرونا به وقت خود نظارت و اطلاع رسانی و هشدار دهی نداشته که بحران دوباره به شهر برگشته؟! آیا وظیفه ستاد کرونا دنبال مقصر گشتن است یا تلاش برای وضعیت سفید در قروه؟!

* گزارش: زیبا امیدی فر

کد خبر 7038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha