قتل عام حلبچه امروز با شکنجه، زندانی کردن و غارت روستاهای کُردها ادامه دارد

سرویس ترکیه - دانشجویان دانشگاه استانبول در مراسم بزرگداشتی یاد جان باختگان ۱۶ مارس حلبچه و بایزید را گرامی داشتند.

به گزارش کردپرس، دانشجویان دانشگاه استانبول در چهل و سومین سالگرد کشتار بایزید و سی و سومین سالگرد کشتار حلبچه یاد جان باختگان را گرامی داشتند. این مراسم در مقابل دانشکده داروسازی، جایی که کشتار بایزید رخ داد، برگزار شد.

در این مراسم دانشجویان پلاکاردهایی با این مضامین حمل می کردند: "ما قتل عام ۱۶ مارس را فراموش نخواهیم کرد" ، "ما قاتلان بایزید و حلبچه را نخواهیم بخشید" ، "ما ۱۶ مارس را نخواهیم بخشید" و "بایزید به گور فاشیسم تبدیل می شود".

هیودا سلن از اعضای انجمن همبستگی دانشجویی دانشگاه استانبول گفت که آنها قاتلان و شکنجه گران را به خوبی می شناسند: "کشتار حلبچه که توسط دولت صدام علیه مردم کرد با سلاح شیمیایی انجام شد، امروز با شکنجه، زندانی کردن، تخریب و غارت روستاها علیه کُردها ادامه دارد. ما کسانی را که دیروز کُردها را با مواد شیمیایی در حلبچه به قتل رساندند و امروز می خواهند با تعیین سرپرست ها مردم کُرد را تسلیم کنند می شناسیم. ما مخالف همه این کشتارها هستیم. ما این قتل عام ها را فراموش نمی کنیم و نمی بخشیم."

یونس بیرکان یکی از شاهدان کشتار بایزید ضمن یاد آوری حادثه خونین بایزید درباره قتل عام حلبچه گفت: "در سال ۱۹۸۸ ، دولت صدام با بی رحمی ۵ هزار شهروند کُرد شامل زنان، کودکان و سالخوردگان را کشت. با وجود این نمی توان از مبارزه مردم کرد جلوگیری کرد. او به عنوان یک قاتل از دنیا رفت. اما کُردها همچنان آنجا ایستاده اند."

گفتنی است در جریان حادثه بایزید در ۱۶ مارس سال ۱۹۷۸، ملی گرایان افراطی ترکیه جلوی در دانشکده داروسازی دانشگاه استانبول، با پرتاب دینامیت به میان جمعیت دانشجویان فعال مدنی، ۷ نفر را کشته و ۴۱ نفر را زخمی کردند.

کد خبر 6467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha