دولت کنونی کانادا هرگز قصد مسلح کردن کُردهای عراق را نداشته است

سرویس جهان- ارین اوتول می گوید با این که دولت کنونی کانادا اقدام به خرید سلاح برای کردهای عراق کرده است اما هرگز قصد نداشته آن را در اختیار نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان عراق دهد.

به گزارش کردپرس، دولت کانادا که نزدیک به 100 نیروی ویژه نظامی به اقلیم کردستان اعزام کرده تا نیروهای پیشمرگ را آموزش دهند و در مقابله با داعش آنها را همراهی کنند، قول داده است سلاح های سبک و سنگین در اختیار آنها قرار دهد اما با وجود تهیه شدن این سلاح ها، هنوز آن را در اختیار نیروهای کرد قرار نداده است.

بر اساس گزارش سایت خبری آی پولتیک کانادا، نمایندگان حزب محافظه کار این کشور در نشستی به بررسی عملکرد دولت کانادا در ارتباط با جنگ داعش پرداخته اند. یکی از نمایندگان این حزب گفته است در واقع، دولت لیبرال کنونی هرگز قصد نداشته این سلاح ها را در اختیار کردهای عراق قرار دهد.

ارین اوتول گفته است یک سال از تامین شدن این سلاح ها گذشته است و ارزیابی ما این است که دولت کنونی کانادا از اول قصد نداشته این سلاح ها را در اختیار نیروهای کرد عراق قرار دهد.

دو نماینده دیگر حزب محافظه کار درباره علت اقدام دولت کانادا برای تهیه سلاح برای کردها گفته اند تامین سلاح برای کردها به این خاطر بود که از شدت فشارها بر دولت به خاطر بیرون بردن جنگنده های این کشور از عراق بکاهد. این جنگنده ها در زمان نخست وزیری هارپر در عراق اقدام به بمباران مواضع داعش می کردند.

ارین اوتول گفته است در واقع، جاستین ترودو نخست وزیر کانادا هرگز قصد نداشته نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان را مسلح کند.

نمایندگان محافظه کار کانادا گفته اند حالا که قرار نیست سلاح های مذکور به ارزش 10 میلیون دلار در اختیار کردها قرار گیرد بهتر است آنها را به اکراین که با روسیه اختلاف پیدا کرده ارسال کنیم.

محافظه کاران کانادا پیشنهاد کرده اند به جای ارسال اسلحه برای کردها که با توجه به تمایل آنها به جدا شدن از عراق ممکن است تنش با دولت عراق را به دنبال داشته باشد، به منظور گسترش ورابط تجاری و سیاسی با اربیل، نماینده ویژه ای را تعیین و به اقلیم کردستان اعزام کند.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 60223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha