نیروهای ترکیه و آمریکا در منبج در آستانۀ تیراندازی به سوی هم هستند

سرویس سوریه- گزارشگر ایندپندنت در منبج معتقد است اهمیت کنترل شهر منبج چنان است که هر لحظه ممکن است نیروهای آمریکایی و نظامیان ترکیه با هم درگیر شوند.

به گزارش کردپرس به نقل از پایگاه خبری احوال، پاتریک کوکبرن گزارشگر کهنه کار ایندپندنت در حوزۀ مسائل خاورمیانه معتقد است نیروهای ترکیه و ایالات متحده در منبج در آستانۀ یک درگیری تمام عیار قرار دارند.

کوکبرن در آخرین مقالۀ خود دربارۀ تنش روز افزون میان واشنگتن و آنکارا بر سر کنترل شهر منبج در شمال سوریه، نوشت: «نظامیان ایالات متحده و ترکیه هر لحظه ممکن است به هم شلیک کنند.»

ترکیه قصد دارد برای بیرون راندن نیروهای کرد یگان های مدافع خلق (YPG) از شهر منبج به این شهر حمله کند، اما در این شهر نظامیان آمریکایی نیز در کنار کردها حضور دارند و ایالات متحده به درخواست تخلیۀ نیروهایش از این شهر از سوی ترکیه پاسخ منفی می دهد. ترکیه تهدید کرده است در هر صورت به این شهر حمله خواهد کرد.

به نظر کوکبرن «منبج جای خوبی است برای درک پازل چند تکۀ متشکل از ممالک رقیبی که سوریه به آنها تقسیم شده، و برای درک دلایل جنگ های متعددی که این کشور را از هم گسیخته و پس از سال ها هنوز ادامه دارد.» وی می افزاید: «آنچه دربارۀ منبج جالب و شاید هم شوم است این است که کنترل این شهر کوچک تبدیل به موضوعی شده که ممکن است نظامیان ترک و آمریکایی به خاطر آن به سمت هم تیراندازی کنند.»

کوکبرن می گوید نظامیان آمریکایی تلاش می کنند حضور خود را در منطقۀ منبج پر رنگ نشان دهند: «آمریکایی ها در منبج به خوبی قابل رؤیت هستند و این امر عامدانه است. محمد ابو عادل رهبر شورای نظامی منبج می گوید سربازان آمریکایی هرگز وارد شهر نمی شوند و همیشه در خط مقدم فعالیت می کنند.»

کوکبرن که خود به منبج سفر کرده و گزارش را در آنجا تهیه کرده است می گوید: «وضعیت واقعی سوریه بسیار پیچیده تر از آن است که کسانی در شبکه های تلویزیونی روی نقشه هایشان نشان می دهند.»

کد خبرنگار: 30103

کد خبر 54860

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha