توسعه استان کردستان باید با یک نگاه ویژه دنبال شود / محرومیت استان کردستان ذاتی نیست

سرویس کردستان- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که برای یک سفر دو روزه به استان کردستان سفر کرده است، گفت: بدون تردید مسئله اشتغال و تولید و رفع محرومیت از استان کردستان باید با یک نگاه ویژه و بدون توجه به برخی شاخصهای ملی دنبال شود.

به گزارش کردپرس، علی ربیعی در این جلسه که با حضور تنی چند از معاونان خود او، نمایندگان مردم کردستان در مجلس، استاندار کردستان و معاونان استاندار، نمایندگان بخش خصوصی و بانکی و ....برگزار شد، بعد از شنیدن سخنان حاضرین در این جلسه با اشاره به محرومیت‎های انباشته در استان کردستان گفت: حقیقتا وضعیت موجود در استان کردستان از هیچ نظر شایسته مردم کردستان نیست و حق این استان این نیست و باید برای رفع مشکلات به صورت ویژه تلاش شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ما با دو دسته محرومیت در کشور روبرو هستیم، گفت: ممکن در برخی نقاط و استان‎ها ظرفیت‎های آماده اقتصادی برای توسعه وجود نداشته باشد و این استان‎های دارای محرومیت ذاتی باشند که باید با ایجاد ظرفیت در محرومیت زدایی از آنها تلاش شود. اما وضعیت استان کردستان این گونه نیست.

ربیعی با اشاره به ظرفیت‎های استان کردستان در حوزه کشاورزی، توریسم، مرزها و گمرکات، نیروی انسانی تحصیل کرده و ... گفت: محرومیت استان کردستان ذاتی نیست و این وضعیت تنها به دلیل عدم سرمایه‎گذاری مناسب به وجود آمده و باید به صورت جدی کاری کنیم در کوتاه ترین زمان امکان شکوفایی این ظرفیت‎های اقتصادی فراهم شود.

نهادسازی نیاز فوری توسعه استان

ربیعی با بیان اینکه یکی از مهم‎ترین نیازهای اساسی در بحث توسعه در استان کردستان نهادسازی است به سابقه تشکیل شرکت سرمایه‎گذاری غرب کشور اشاره کرد و گفت: مدیران دولتی در استان به کمک تشکل‎های بخش خصوصی باید نهادسازی برای توسعه را در دستور کار قرار دهند.

وی ادامه داد: وجود کانون های توسعه شهری می تواند کمک کننده باشد و خوشبختانه در استان کردستان این کانون ها وجود دارد.

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نیاز به نهادسازی مناسب داریم، بیان کرد: اتاق های اصناف، صنعت و بازرگانی استان باید اقدام به تشکیل نهادهای ملی و بین المللی صنعتی در استان کنند تا زمینه اشتغال بیشتر در منطقه ایجاد شود.

وی عنوان کرد: اگر کمتر از یک درصد اشتغال استان را بهبود ببخشیم باید در حوزه های رسته های پرکشش اشتغال کار شود. وی اظهارداشت: سیاست رفاهی ما تاکنون بی برنامه بوده، لذا صندوق رفاه را پیشنهاد کردیم و انتظار داریم نمایندگان مجلس از آن حمایت کنند.

بیعی افزود: در بودجه 97 کشور بخش خصوصی-دولتی برای نخستین بار وارد بودجه شد و واگذاری پروژه‌های دولتی به بخش خصوصی و اشتراک بخش خصوصی و دولت در این بودجه قرار دارد.

وی اظهار کرد: بودجه‌ریزی عملیاتی در آموزش و پرورش و سایر بخش‌ها کاری بود که 30 سال در پی آن بودیم و امسال این اتفاق روی داد و باید کشور در شرایط برابر کار کند و از نظر تنوع قومی همه اقوام را در نظر گرفت تا به توسعه همه جانبه برسیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: باید نظام تأمین مالی و نظام ضمانت خود را متناسب کنیم چراکه با روش‌های موجود نمی‌توانیم به تعییرات دست یابیم و اینکه نظام حقوقی حاکم نیازمند برنامه‌ریزی است.

وی با اشاره به تولید توت فرنگی در استان گفت: محصول توت فرنگی در کردستان باید در کنار صنایع تکمیلی توسعه یابد و هرچقدر اشتغال در این زمینه ایجاد شود، بدون صنایع تکمیلی نمی‌توانیم شغل تثبیت کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: باید بیشترین سهم اشتغال را در جاهای مناسب پیدا کنیم که کشش داشته باشد و اگر در استان بخواهیم اشتغال پایدار ایجاد کنیم باید کشانه‌های اشتغال را جست‌وجو کرده تا به توسعه دست یابیم.

وی با اشاره به اجرای طرح "یکهزار روستا، یکهزار تعاونی" در روستاهای کشور و مناطق شهری کمتر از 10 هزار نفر، اظهار کرد: از جمله طرح‌های اشتغال فراگیر که وزارت آن را در سطح کشور پیگیری می‌کند همین طرح بوده و برای اجرای آن 200 هزار میلیارد ریال منابع از صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به فعالیت لاستیک بارز در استان اظهار کرد: سعی می‌شود تا نیروهای کُرد و بومی‌ در کارخانجات کردستان کار کنند و ما این مشکل را از طریق استاندار پیگیری و حل می‌کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سال آینده از محل اشتغال به کارگراولی‌ها برای مدت یک تا دو سال بیمه داده می‌شود و اعتبار آن در بودجه 97 در نظر گرفته شده و باید در رسته‌های پر کشش مانند پوشاک که در استان بازار بسیار خوبی دارد برندی ایجاد و این طرح‌ها با استفاده از سرمایه‌گذار خارجی عملی شود.

کد خبر 50822

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha