روسیه خواستار برگزاری کنگرۀ گفتگوی ملی سوریه زیر نظر سازمان ملل شد

سرویس سوریه- معاون وزیر امور خارجۀ روسیه اعلام کرد کشورش مایل است کنگرۀ گفتگوی ملی سوریه تحت نظارت سازمان ملل متحد انجام شود.

به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری آناتولی، میخائیل بوگدانوف معاون وزیر امور خارجۀ روسیه اعلام کرد کنگرۀ گفتگوی ملی سوریه که قرار است در سوچی برگزار شود، باید تحت نظارت سازمان ملل متحد انجام شود.

بوگدانوف در گفتگو با خبرگزاری ریانووستی روسیه گفت: «تمامی اقدامات برای حل بحران سوریه در راستای قطعنامۀ شماره 2254 شورای امنیت سازمان ملل صورت گرفته است.»

وی گفت سه کشور ضامن آتش بس در سوریه، یعنی روسیه، ایران و ترکیه، در حال حاضر مشغول رایزنی دربارۀ دستور کار نشست سوچی و برقراری ارتباط با طرف های غربی به ویژه ایالات متحده هستند.

گفتنی است کنگرۀ گفتگوی ملی سوریه با شرکت حدود 1700 تن از نمایندگان طیف ها و گروه های مختلف سوری، روزهای 29 و 30 ژانویۀ 2018 در شهر سوچی روسیه برگزار خواهد شد.

هدف اصلی این کنگره کمک به حصول توافق میان گروه های مختلف جهت تدوین یک قانون اساسی جدید و دموکراتیک است که مورد قبول همۀ طرف ها باشد.

موضوع قابل توجه دربارۀ این کنگره این است که ترکیه با حضور کردها در این کنگره مخالف است و تلاش می کند نمایندگان این گروه در کنگرۀ سوچی حضور نداشته باشند. به نظر می رسد طرف روسی درخواست ترکیه را پذیرفته و کردها را به این کنگره دعوت نکرده است. البته هنوز تا برگزاری کنگره زمان زیادی باقی مانده و باید دید آیا کردها به عنوان اقلیتی بزرگ در شمال سوریه، دعوت می شوند یا همچون دیگر نشست های مرتبط با آیندۀ سوریه نادیده گرفته می شوند.

کد خبرنگار: 30103

کد خبر 50778

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha