اختلافات داخلی موجودیت اقلیم کردستان را تهدید می کند/استقلال کردها حداقل یک دهه به تعویق افتاد

سرویس جهان- بافل طالبانی پسر جلال طالبانی می گوید عقب نشینی کردها از مناطق مورد مناقشه مانند کرکوک، ناشی از اشتباه محاسباتی و اختلافاتی داخلی کردها است که موجودیت اقلیم کردستان را تهدید می کند. وی معتقد است آنچه پس از برگزاری رفراندوم در عراق و اقلیم کردستان روی داد استقلال اقلیم کردستان را حداقل یک دهه به تعویق انداخت.

به گزارش کردپرس، بافل طالبانی فرمانده ارشد نیروهای ضدترور در اقلیم کردستان و پسر بزرگ جلال طالبانی دبیرکل فقید حزب اتحادیه میهنی کردستان، در مصاحبه با روزنامه تلگراف ضمن توضیح درباره اتفاقات پسارفراندوم در اقلیم کردستان عراق، نسبت به بازگشت داعش و به خطر افتادن موجودیت اقلیم کردستان عراق هشدار داد.

بافل طالبانی که بزرگ شده انگلیس بوده و به نوشته تلگراف برای استمداد از این کشور جهت حل اختلافات میان اربیل و بغداد به لندن بازگشته گفته است:« من در لندن هستم تا قبل از این که اوضاع از دست برود، جامعه بین الملل را قانع کنم به آغاز هر چه سریع تر گفتگو میان اربیل و بغداد کمک کنند. باید این آتش را خاموش کنیم تا کشور به جلو حرکت کند.»

فرمانده نیروهای ضدترور اقلیم کردستان از انگلیس نیز خواسته است برای پایان تنش میان اربیل و بغداد که متحد هم در مبارزه با داعش بودند تلاش کند. وی هشدار داد داعش پایان نیافته و به دلیل وجود زمینه های بروز تروریسم، ممکن است داعش با نام دیگری باز گردد.

پسر بزرگ رییس جمهور فقید عراق درباره اتفاقات پس از رفراندوم و عقب نشینی اجباری کردها از کرکوک و مناطق مورد مناقشه و نیز میادین نفتی و تاثیر آن بر استقلال کردهای عراق گفت: این اتفاقت استقلال اقلیم کردستان را حداقل یک دهه عقب برد. به گفته بافل طالبانی، از دست دادن میادین نفتی بزرگ، اقلیم کردستان عراق را تا لبه پرتگاه سقوط اقتصادی جلو برده است و اربیل پولی ندارد تا حقوق این ماه کارمندان خود را پرداخت کند.

به نوشته تلگراف، بافل در ملاقات با آلیستر برت مسئول دفتر خاورمیانه وزارت خارجه انگلیس، از این کشور خواسته است بغداد را برای پرداخت سهم 17 درصدی از بودجه عمومی عراق که بافل طالبانی آن راتقسیم درآمد نفت توصیف کرده مجاب کند.

بافل طالبانی گفته است منصفانه نیست مردم اقلیم کردستان عراق به خاطر اشتباه سیاسی برخی رهبران کردستان عراق حقوق خود را دریافت نکنند. وی برخلاف برخی از رهبران کرد عراق معتقد است جامعه بین الملل و خصوصا آمریکا را نباید به خاطر عدم حمایت از کردهای عراق خائن نامید زیرا به گفته وی آنها قبل از برگزاری رفراندوم نسبت به پیامدهای آن هشدار داده بودند. طالبانی گفته است همه کارتها روی میز بود و آنها به ما درباره پیامدهای رفراندوم هشدار دادند اگر هشدار نمی دادند می توانستیم بگوییم که آنها خیانت کرده اند.

وی رهبران کرد عراق را به خاطر آنچه وی آنها را خودرای خواند مسئل تحولات و ناکامی های اخیر کردهای عراق دانسته است. طالبانی مشاوران مسعود بارزانی رییس سابق اقلیم کردستان را نیز به خاطر مشاوره های اشتباه در تحولات اخیر مقصر دانسته است.

بافل طالبانی مدعی است رهبران کرد عراق توافقی که وی با آمریکاییها طی مذاکره ای 11 ساعته به دست آورده نادیده گرفتند. وی می گویید آمریکاییها موافقت کردند که در صورت تعویق رفراندوم به مدت 2 سال به منظور عدم تاثیر آن بر مبارزه با داعش و یا انتخاب دوباره العبادی نخست وزیر فعلی عراق در انتخابات 2018 این کشور، حاضرند با برگزاری رفراندوم استقلال موافقت کنند.

بافل طالبانی هر گونه تبانی و نیز خیانت وی و برخی فرماندهان کرد را در مسئله عقب نشینی نیروهای پیشمرگ از کرکوک و دیگر مناطق مورد مناقشه رد کرده است. بافل طالبانی خروج کردها از مناطق مورد مناقشه از جمله کرکوک را در پی تحرک نیروهای عراقی به سمت این مناطق در 16 اکتبر 2017، صرفا حاصل یک محاسبه ریاضی و تشخیص نابرابری تجیهرات نیروهای پیشمرگ در برابر امکانات نیروهای عراقی می داند.

بافل طالبانی می گوید قبل از آغاز تحرک نیروهای عراقی به سمت مناطق مورد مناقشه از جمله کرکوک، نسبت به عدم امکانات کافی و تجهیزات جنگی نیروهای پیشمرگ به رهبران کرد هشدار داده است اما آنها بی توجهی کرده و گفته بودند نیروهای پیشمرگ شجاع عستند. طالبانی می گوید: به آنها گفتم بله آنها شجاع هستند اما شجاعت نمی تواند در برابر تانک کاری از پیش ببرد.

وی معتقد است باید از ناکامی های اخیر کردهای عراق در جریان پیامدهای برگزاری رفراندوم به عنوان یک هشدار و بیدار شدن از خواب غفلت تفرقه موجود میان کردها بویژه میان حزب اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان استفاده کرد و نسبت به ایجاد اتحاد میان کردها اقدام کرد.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 50211

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha