احتمال ورشکستگی صنایع تولید همجوار با مرز "خابور" در صورت اجرای تحریم ها ترکیه علیه اقلیم / مرزی اقتصادی اما با ابعاد امنیتی

سرویس ترکیه – با مطرح شدن بستن مرز خابور شرکت های تجاری، بازرگانان و تجار به خصوص در مناطق کردنشین ترکیه بسیار از این وضعیت متزلزل شده اند، کارخانه های شرق و جنوب شرق ترکیه در سایه تجارتی را که از طریق مرز خابور با عراق که سومین شریک تجاری ترکیه به حساب می آید؛ سرپا مانده است و در صورت بسته شدن مرز آسیب های جبران ناپذیری به اقتصاد مناطق کردنشین ترکیه وارد خواهد شد

به گزارش کردپرس، در پی رفراندوم استقلال کردستان عراق، ترکیه واکنش شدیدی در این خصوص داشته است، به نوعی که این کشور مرزهای هوایی خود با منطقه کردستان را بسته و تمام پروازهای خود به مقصد اربیل و سلیمانیه را متوقف کرده است. یکی از اقداماتی که مقامات ترکیه بر آن تاکید فراوان دارند و اظهارات زد و نقیضی نیز در این خصوص عنوان شده است بستن مرز مهم و تجاری "خابور" می باشد. اگر مرز خابور بسته شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ این سوالی است که روزنامه دیوار در گفتگو با سلیمان چاغلی، رئیس اتاق تجارت و صنایع جزیره و چتین سالسا دبیر کل بخش صادرات اتاق بازرگانی ماردین پرسیده است.
سلمیان چاغلی در این خصوص عنوان کرده است: صادراتی که ترکیه در حال حاضر به منطقه کردستان عراق انجام می دهد ماهانه مبلغ 2 و نیم میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است. شمال عراق برای ترکیه یک منطقه ای است که به این راحتی نمی تواند از آن دست بردارد. این اظهارات تنش آمیز ما را تحت تاثیر قرار می دهد. در حال حاضر مشکلات بسیار جدی وجود دارد. همچنین صادراتی که ترکیه به مرکز عراق انجام می دهد از شمال عراق می گذرد. مرکز عراق برای ترکیه هیچ موقع امن نبوده است. در حالی که شمال عراق برای ترکیه یک منطقه بسیار مهم است. ما در عراق روابط تجاری بسیار مهمی داریم. این منطقه ای است که نزدیک به 10 میلیارد دلار حجم تجاری ما را به خود اختصاص می دهد.
در خصوص مرز خابور باید عنوان کرد، زمانی که مرز خابور باز شد، بسیاری از شرکت های تجاری به دلیل نا امن بودن گذرگاه منتهی به عراق از مرز خابور در سال های 2015 و 2016 محموله های خود را به آن منطقه اعزام نمی کردند. در کنار این حکومت نظامی های صورت گرفته در منطقه، تنش در روابط بغداد – آنکارا صادرات را تحت تاثیر منفی قرار می داد. در این میان نیز بیشترین آسیب را بخش های عمرانی، ساخت و ساز و گردشگری متحمل شدند. بعد از تمام این فراز و نشیب ها مدتی بود که شرکت های صادراتی به روزهای پرحجم خود رسیده بودند که این بار نیز رفراندوم استقلال کردستان عراق و نگرانی های حاصل از اقدامات دولت شوک دیگری را بار دیگر به بخش صادرات ترکیه وارد کرده است. چنان که وزیر کمرگ و تجارت ترکیه بولنت توفنگچی چهارشنبه گذشته در اظهاراتی عنوان کرد: «مرز خابور همچنان باز است. موضوع بسته شدن مرز خابور در دست است و همانگونه که رئیس جمهور ترکیه بیان کرده است هر آن ممکن است بسته شود. منتظر برخی تحولات در آنجا هستیم».
چتین سالسا دبیر کل بخش صادرات اتاق بازرگانی ماردین نیز در این خصوص گفت: بازرگانانی ماردینی بسیار از وضعیت به وجود آمده متزلزل شده اند. خابور به خصوص برای شرق و جنوب شرق ترکیه به عنوان شاهرگ اصلی عمل می کند. امروزه کارخانه های ما در سایه مرز خابور و صادراتی که به عراق انجام می دهیم سرپا مانده است. اگر امروزه با چنین مشکلی روبه رو نشده بودیم تنها حجم تجاری استان ماردین 2 میلیارد دلار می شد. سال گذشته حجم تجاری ماردین 1 میلیارد و 969 میلیون دلار را به خود دیده بود. بیش از 80 درصد این رقم به اقلیم کردستان عراق اختصاص یافته بود.
شایان ذکر است، بر اساس آمار به دست آمده از سازمان آمار ترکیه (TÜİK) از ماه ژانویه تا جولای 2017 عراق، بعد از کشورهای آلمان و امارات متحده عربی در رتبه سوم شرکای تجاری ترکیه قرار دارد. از سال 2011 تا 2016 بزرگترین حجم تجاری ترکیه به عراق در سال 2013 صورت گرفته است. بر اساس اطلاعات به دست آمده از سازمان آمار ترکیه حجم تجاری به عراق در این سال 11.95 میلیارد دلار بوده است. در سال های 2015 و 2016 به دلیل درگیری های به وجود آمده در منطقه و حکومت نظامی های پی در پی و همچنین تنش های به وجود آمده میان بغداد – آنکارا کمترین حجم تجاری صورت گرفته است.

کد خبرنگار: 30102

کد خبر 45623

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha