بیانیه پایانی  سفر مسئول امور خاورمیانه وزارت خارجه انگلیس به عراق

سرویس عراق و اقلیم کردستان - بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس ، (4 مارس 2023)، لرد طارق احمد، مسئول امور خاورمیانه وزارت امور خارجه انگلیس ، در  سفر اخیر  به بغداد و اقلیم کردستان که  از 28 فوریه تا 2 مارس  2023انجام شد ، در پایان این سفر از پایبندی انگلیس و عراق به  تلاش مشترک برای رویاروئی با چالش های مشترک از جمله امنیت، حقوق بشر ، آزادی ادیان و اعتقادات مذهبی  و تغییرات آب و هوایی ابراز خرسندی کرد.

به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری «ناس نیوز» این بیانیه حاکی است که لرد طارق احمد در این سفر با عبداللطیف رشید ، رئیس جمهوری عراق ، محمد شیاع السودانی ، نخست وزیر، فواد حسین ، وزیر امور خارجه و قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق این کشور دیدار و گفتگو کرده است.

دراین بیانیه آمده است که وی در اربیل نیز با نچیروان بارزانی ، رئیس اقلیم کردستان ، مسرور بارزانی ، نخست وزیر و همچنین ریبر احمد، معاون نخست وزیر و وزیرامور داخلی اقلیم وهمچنین قباد طالبانی معون نخست وزیر و مسعود بارزانی رئیس حزب دمکرات کردستان دیدار وگفتگو کرد.

در این بیانیه افزوده شده است که محور گفتگوهای لرد طاق احمد درخصوص چالش های مشترک مانند تغییرات آب و هوایی، امنیت و حقوق بشر، تعمیق روابط تاریخی بین عراق وآمریکا تجارت و آموزش و همچنین حمایت از مسایل اولویت دار برای اصلاحات اقتصادی و دیجیتال در عراق و همکاری بین طرفین درباره مسائل منطقه ای و بین المللی و نگرانی های مشترک از جمله در خصوص پیامدهای جنگ روسیه و اوکراین متمرکز بود.

لرد طارق احمد در پایان دیدار خود از عراق ،گفت: «خوشحالم که به عراق و اقلیم کردستان بازگشته ام تا ببینم روابط بین دو کشورمان چگونه به شکوفایی ادامه می دهد و به ویژه خوشحالم که با هم برای رسیدگی به چالش های مشترک مانند تغییرات آب و هوایی، حقوق بشر و امنیت کار می کنیم،من این افتخار را داشتم که از برخی اماکن مذهبی تاثیرگذار و مهم در عراق بازدید کنم و همچنین با روحانیون ملاقات و این غنای تنوع مذهبی و قومی در عراق، نیاز به حفاظت از آزادی مذهب و عقیده و اهمیت آن گفتگوی بین ادیان را ایجاب می کند.من از دیدن پیشرفت های صورت گرفته در خصوص تصویب قانون نجات یافتگان ایزدی خوشحال شدم. اما از صحبت‌های من با این نجات یافتگان ، مشخص بود که آنها برای دستیابی به عدالت به حمایت مداوم نیاز دارند. انگلستان متعهد به کمک به دولت عراق برای اجرای کامل قانون نجات یافتگان ایزدی است.»

وی افزود:من همچنین از آنچه در بخش فناوری اطلاعات اقلیم کردستان دیدم تحت تأثیر قرار گرفتم و خوشحالم که بریتانیا قادر به حمایت از برنامه اصلاحات بلندپروازانه در عراق و اقلیم کردستان است. ملاقات من با رهبران و متخصصان جوان ،الهام بخش بود ..

کد خبر 43582

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha