سه ضربه مهلک بر پیکره نفت اقلیم کردستان

سرویس عراق و اقلیم کردستان- در مدت زمان کمتر از یکسال پرونده نفت اقلیم در مقابل بزرگترین تنگانها قرار گرفته است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهند که ممکن است نتایج آن به کوتاه کردن دست اقلیم به فروش مستقل نفت بیانجامد.

به گزارش کردپرس به نقل از «پیسر پرس»: دولت اقلیم کردستان در سال ۲۰۱۳ استقلال اقتصادی را اعلام کرد. برای همین به فروش مستقل نفت روی آورد.
اکثر ناظران سیاسی و اقتصادی معتقدند به علت عدم شفافیت در پرونده‌های نفتی، اقلیم کردستان در مرحله فروش مستقل نفت شکست خورده است و تاثیر مثبتی بر معیشت و حقوق مردم نداشته است، همزمان در خارج از اقلیم هم تهدیداتی درباره موضوع نفت بروز کرده اند و تاثیرات آنها هر روز بیشتر مشخص می‌شود.
ضربه اول
در ماه فوریه سال گذشته دادگاه فدرال فرایند نفتی اقلیم کردستان را غیر قانونی خواند که این قویترین ضربه ای بود که بر بدنه نفت اقلیم وارد شد.
آژانس بلومبرگ آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود از فروش دشوار نفت کردستان در سال گذشته خبر داد . به علت اینکه بغداد برای توقف فروش مستقل نفت اقلیم کردستان عزم خود را جزم کرده است، و تهدیدهای قانونی بر علیه خریداران اعمال می کند ، در همان حال آنچه که در فروش نفت تاثیر داشته است فروش نفت روسیه با قیمت پایین بوده است.
آژانس ادعا می کند که برای اثبات تاثیر تهدیدات عراق مدرک وجود دارد، براساس نتایج بررسی‌های انجام گرفته کامیونهای انتقال نفت کردستان به بندرهای اسپانیا و یونان و ایتالیا در نیمه‌های سال ۲۰۲۲ بصورت قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.
همزمان در گذشته یک بشکه نفت اقلیم ۵یا۶دلار کمتر از قیمت نفت برنت به فروش می رفت اما پس از صدور حکم دادگاه فدرال نفت اقلیم ۱۹دلار کمتر به فروش می رود.

ضربه دوم
ضربه دیگری که بر بدنه نفت اقلیم وارد شده است موضوع شکایت دولت عراق از ترکیه در دادگاه پاریس است. عراق در سال ۲۰۱۵ شکایتی علیه ترکیه تنظیم کرد به دلیل اینکه این کشور مجوز فروش نفت اقلیم کردستان و انتقال به خارج از کشور را داده است. و درخواست ۲۶میلیارد دلار خسارت از ترکیه کرده است.
براساس اطلاعات رسیده هفته‌ی گذشته شعبه بازرگانیدادگاه میانجیگری بین‌المللی پاریس، شکایت عراق علیه ترکیه را تعیین تکلیف کرد. اما هیچکدام از طرفین دعوی متن این حکم را منتشر نکرده اند.
بلال وهاب محقق انیستیتوی واشنگتن به صدای آمریکا گفته بود دادگاه میانجیگری پاریس حکم خود را درباره شکایت عراق بر علیه دولت ترکیه صادر کرده است اما هنوز این حکم منتشر نشده است. دادگاه حکم را منتشر نمی کند طرفین دعوی (ترکیه و بغداد)باید متن حکم را منتشر کنند.

‌ضربه سوم
یکی دیگر از مشکلات این مدت دولت اقلیم لغو قرارداد شرکت «ترافیک گورای» با دولت اقلیم است و این شرکت مبلغ ۲۷۳میلیون دلار از اقلیم کردستان طلبکار است.
به نظر می‌رسد این مشکل به نسبت حکم دادگاه فدرال و دادگاه میانجیگری آسانتر است ‌اما در این شرایط که تهدیدات بغداد علیه شرکتهای نفتی ادامه دارد، پیدا کردن شرکت بازاریابی کار مشکلی است. همزمان اقلیم باید بدهی دیگری را هم پرداخت کند تا پایان ماه ژوئن سال گذشته ۳میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار به شرکتهای خریدار نفت بدهکار است.
گزینه‌های انتخابی بر سر راه اقلیم کردستان
۱_ متعهد نبودن اقلیم به احکام دادگاه فدرال و فروش نفت خود همانند ۱۱ماه گذشته
۲_ توافق کردن بر سر قانون نفت. و گاز فدرالی و تصویب آن بصورتی که در خدمت بغداد و اقلیم باشد.
۳_درباره دادگاه میانجیگری پاریس، ترکیه به این حکم بی توجه باشد و از اقلیم حمایت کند یا اقلیم را تحت فشار قرار دهد تا با بغداد به توافق برسد‌

کد خبر 43412

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha