سهم اقلیم کردستان از بودجه سال ۲۰۲۳عراق مقدار ۱۲/۶۷% تعیین شد

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ دولت اقلیم کردستان و دولت فدرال عراق بر سر لایحه قانون بودجه سال ۲۰۲۳توافق کردند. و سهم بودجه اقلیم پس از کسر هزینه‌های ریاستی مقدار ۱۲/۶۷% تعیین شده است.

به گزارش کردپرس به نقل از خندان: محما خلیل عضو فراکسیون پارتی در مجلس عراق اعلام کرد: روز سه‌شنبه هر دو هیأت اقلیم کردستان و دولت بغداد بر سر موضوعات سهم اقلیم کردستان در لایحه بودجه و بر سر لایحه قانون نفت و گاز و لایحه برگزاری انتخابات و برگزاری سرشماری کشور در پایان سال جاری توافق کردند.
وی به این هم اشاره کرد چهارچوب هماهنگی بر سر اجرایی کردن این توافق صورت گرفته میان اربیل و بغداد مصر است . براساس این توافق سهم بودجه‌ی اقلیم کردستان ۱۴% است.
این نمایده فاش کرد پس از کسر هزینه‌های ریاستی سهم اقلیم کردستان ۱۲/۶۷% تعیین شده است که بنظر می‌رسد با کسر این هزینه‌ها سهم اقلیم از ۱۲/۶۷% کمتر شود، لایحه بودجه امسال هم حدود ۱۸۰تریلیون دینار تخمین زده شده است.
وی ادامه داد احزاب کردستانی به اجرایی شدن این توافق خوشبین هستند و دو طرف خواستار رفع مشکلات از طریق اجرای قانون و حفظ حقوق شهروندان کردستان و عراق هستند.
به گزارش اطلاعات رسیده، اربیل و بغداد
درباره موضوع نفت هم توافق کرده‌اند بطوریکه دولت فدرال حاضر شده است هزینه‌های شرکت‌های نفتی فعال در اقلیم کردستان را پرداخت کند و حق فروش نفت توسط اقلیم کردستان را به رسمیت بشناسد. همچنین احکام دادگاه فدرال را درباره غیرقانونی بودن قانون نفت و گاز اقلیم را تا زمان تصویب قانون نفت و گاز فدرالی متوقف کند.
بخش دیگری از این توافق به پرداخت بودجه‌ی ماهیانه اقلیم کردستان اختصاص دارد بطوریکه بغداد از طریق حساب بانکی، بودجه‌ی اقلیم را پرداخت می‌کند و اقلیم تنها می‌تواند با این حساب، مبادلات بانکی انجام دهد. در مقابل دولت اقلیم هم متعهد به تحویل درآمدهای روزانه حاصل از فروش ۲۵۰هزار بشکه نفت به بغداد می باشد.

کد خبر 43401

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha