طرح‌های آبیاری نوین در مهاباد ناقص و بدون متولی مانده اند!

سرویس آذربایجان غربی- مدیر جهاد کشاورزی مهاباد ضمن انتقاد از وضعیت طرح های آبیاری تحت فشار منطقه دشت مهاباد گفت: هم اکنون تعدادی از پروژه‌های آبیاری تجمیعی و خرده مالکی با پیشرفت مناسب ناقص و بهره برداری نشده است.

به گزارش کردپرس، از ایرنا؛ رسول سعیدیان در این باره تاکید کرد: برای طرح‌های افتتاحی آبیاری نیز هنوز متولی و دستگاه اداری مشخص نیست و هیچ کدام مسئولیت بهره برداری و یا حفظ و نگهداری آن به صورت قانونی بر عهده نگرفتند و سرمایه گذاری در این بخش بدون تاثیرگذاری بر کاهش میزان مصرف باقی مانده است.

او با بیان اینکه سیاست سازمان اصلاح الگوی کشت است، افزود: سال گذشته سهمیه کشت چغندرقند که جز محصولات پرآب بر است رعایت شده و همچنین میزان کشت سایر محصولات از جمله یونجه نیز به نسبت سال‌های قبل کمتر شده است.

مدیر جهادکشاورزی مهاباد اظهار کرد: همچنین با توجه به اصلاح قیمت تضمینی خرید گندم علاقه کشاورزان به کشت محصول استراتژیک گندم دیم بیشتر شده و همین موضوع نیز علاوه بر کاهش مصرف آب در خودکفایی این محصول نقشی انکارناپذیر دارد.

به گزارش کردپرس، آذربایجان غربی علیرغم اینکه یک استان کشاورزی محسوب می شود و عمده اقتصاد آن به کشاورزی وابسته است، اما در خصوص مدیریت آب این حوزه تا کنون موفق نبوده است. اخیرا هم سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اعلام کرده است؛ «در حال حاضر فقط ۱۸ درصد از اراضی کشاورزی استان مجهز به شبکه آبیاری تحت فشار است که این میزان با اتمام طرح های در دست اجرا به ۳۳ درصد می رسد».

در ۵ سال اخیر حدود ۵۰ درصد حقابه کشاورزان آذربایجان غربی در راستای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه کاهش یافته اما پیشرفتی در راندمان آبیاری نوین در استان حاصل نشده و حدود ٩٥ درصد دریاچه ارومیه هم خشک شده است! هم اکنون بیش از هزار پرونده آبیاری تحت فشار در آذربایجان غربی بدون تامین اعتبار مانده است!

پیشتر نیز جلال محمودزاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفته بود؛ از مجموع ۱۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی پایاب سد مهاباد تنها ۳۴۰ هکتار به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است و میزان حق آبه بخش کشاورزی هم از حدود ۱۴۵ میلیون مترمکعب در سال ۱۳۹۲، بدون در نظر گرفتن پروژه‌های بهره برداری شده به ۹۰ میلیون مترمکعب و حتی کمتر در سال های اخیر کاهش یافته است.

در کردپرس بیشتر بخوانید؛

تنها ۱۸ درصد اراضی کشاورزی مجهز به آبیاری نوین هستند

کمترین تعامل را با وزارت جهاد کشاورزی داشتیم/هدر رفت آب در این حوزه بالاست

آذربایجان غربی؛ پر مصرف در حوزه آب کشاورزی و بی برنامه در مدیریت !

کد خبر 43343

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha