دهلران پیشانی اقتصادی ایلام/ طرف عراقی پای کار چیلات نیست

سرویس ایلام - معاون استاندار و فرماندار ویژه دهلران در نشست با اصحاب رسانه، دهلران را پیشانی توسعه اقتصادی استان ایلام دانست و در خصوص مرز چیلات گفت: طرف عراقی پای کار این مرز نیست.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، جمعی از خبرنگاران و اهالی رسانه استان ایلام به همت اداره کل صمت استان و به میزبانی شرکت پتروپالایش دهلران، در قالب راهیان پیشرفت به این شهرستان سفر کردند و ضمن بازدید از پروژه‌های حوزه نفت و گاز و پتروشیمی این شهرستان، در نشست خبری در محل طرح ngl3100 نیز شرکت کردند.

لطیف صادقی فرماندار ویژه دهلران در این نشست گفت: دهلران یکی از مهمترین و شاخص ترین شهرستانهای ایلام و پیشانی اقتصادی استان است که در حوزه های نفتی، گازی و کشاورزی دارای ظرفیت هایی است که نه تنها در سطح استان بلکه در سطح کشور نیز آن را به یک شهرستان شاخص تبدیل کرده است.

او با اشاره به مرز ۲۲۰ کیلومتری دهلران با کشور عراق، خاطرنشان کرد: مرز چیلات از طرف ایران در دولت گذشته و این دولت زیرساخت ها و ملزوماتی که برای راه اندازی این مرز لازم است از طرف ما انجام شده اما طرف مقابل عراقی اراده چندانی از خود نشان نداده است.

فرماندار ویژه دهلران گفت: استان میسان عراق دارای یک مرز فعال با ایران در چذابه است و مراودات تجاری خود را از این مرز و استان خوزستان انجام میدهند و تمایل چندانی برای فعال شدن مرز چیلات که در روبروی قسمت علی غربی میسان است، از خود نشان نمی‌دهند.

صادقی افزود: با این وجود مجموعه مدیریت استان تلاش دارد که مقدمات این کار و رایزنی با مسئولین کشور عراق و استان میسان را از طریق دستگاه دیپلماسی و سفر به این استان انجام دهد تا هر چه زودتر از مزایای این مرز منتفع و بهره مند شویم.

وی خود را منتقد وضع موجود راه های مواصلاتی شهرستان دهلران دانست و گفت: مهمترین خواسته مردم دهلران مربوط به راه های آن است که تاکنون در آن چندان سرمایه گذاری نشده است اما در یک سال گذشته سعی کردیم کار در این زمینه را شروع کنیم و اکنون چهار بانده کردن ۳۰ کیلومتر از آن و رفع پیچ های خطرناک را به پیمانکار واگذار کرده ایم.

فرماندار ویژه دهلران به ظرفیت های این شهرستان در حوزه انرژی اشاره کرد و گفت: چرخه کامل درون دهلران در حوزه انرژی در حال شکل گیری است که با تکمیل دو ایستگاه تقویت فشار طرح ان جی ال ۳۱۰۰ و پتروشیمی دهلران علاوه بر مجموعه‌های دیگر نفتی، یک چرخه کامل انرژی در این شهرستان شکل خواهد گرفت که زمینه تبدیل دهلران به عسلویه دوم ایران را فراهم خواهد کرد.

صادقی ادامه داد: حدود ۹۰ درصد نفت و گاز غرب کشور در حوزه سرزمینی شهرستان دهلران واقع شده است که با تکمیل پروژه‌های یاد شده زمینه اشتغال در این مجموعه ها کمک بازاری به جوانان این دیار خواهد کرد.

او در خصوص استخدام افراد بومی گفت: آمار اشتغال افراد بومی در پروژه های در حال ساخت اکنون بیش از ۶۰ درصد است اما با تعامل خوبی که بین فنی و حرفه ای و شرکت های نفت و گاز و پتروشیمی شهرستان ایجاد شده، بر آموزش نیروی متخصص برای اشتغال پایدار در این طرح ها متمرکز شده‌ایم تا با آموزشهای کوتاه مدت و گذراندن واحدهای آموزشی در سطح استان و شهرستان بتوانیم آمار اشتغال بومی را افزایش دهیم.

صادقی ضمن اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی دهلران عنوان کرد: دهلران یک سوم خاک استان ایلام را تشکیل می دهد به واسطه سرمایه گذاری های کلانی که در حوزه کشاورزی و آب این شهرستان انجام گرفته، اکنون با مرکزیت بخش دشت عباس سومین استان تولید کننده کلزا هستیم و بهترین گندم کشور به واسطه کیفیت ممتاز آن در دهلران کشت و برداشت می شود.

کد خبر 43332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha