مذاکرات  بغداد و اربیل برای  دستیابی به یک راه حل مورد  قانون نفت و گاز  همچنان ادامه دارد

سرویس عراق و اقلیم کردستان - خبرگزاری   «شفق نیوز« در گزارش کوتاهی  نوشت:  مذاکرات بین بغداد و اربیل درخصوص  دستیابی به یک راه حل مورد  توافق  برای قانون نفت و گاز که  به مدت 16 سال هنوز تصویب نشده است  ، همچنان ادامه دارد و این  در حالی  است که دو جزب  اصلی کردستانی نگرانی  خود را از تأثیرگذاری  تصمیمات خارجی بر عدم تصویب این قانون ابراز داشته اند.

به گزارش کردپرس ، نهاد الخیاط ،عضو اتحادیه میهنی کردستان در گفتگو با خبرگزاری «شفق نیوز» گفت: این قانون و سایر قوانین سال ها است که بدون راه حل و بدون هیچ توضیحی برای افکار عمومی در مورد دلایل عدم تصویب آن ها با وجود مرتبط بودن آن به شهروندان عراقی از شمال تا جنوب عراق ، باقی مانده اند.

الخیاط افزود: بغداد و آرییل باید برای حل اختلافات خود برسر قانون نفت و گاز ، جدی باشند، زیرا این موضوع با مسئله اجرای قوانین دیگراز جمله قانون بودجه عمومی دولت فدرال مرتبط است ، بنابراین، حل و فصل این قانون راه را برای حل و فصل پرونده های که اختلاف برسر آنها طولانی شده است ، هموار خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد که با وجود سفر ده ها هیئت کردستانی به بغداد برای مذاکره در این زمینه، اکنون فضای حاکم نسبت به دوره قبل بهتر شده است ، لذا باید قبل از تصویب بودجه دولت فدرال ، این مسئله نهایی شود.

خبرگزاری شفق نیوز در ادامه گزارش خود می افزاید:اعضای حزب دمکرات کردستان نیز معتقدند که گام های اقلیم کردستان روز به روز به سمت آرامش و نشان دادن حسن نیت برای حل مشکلات و دستیابی به مشترکاتی برای خدمت به منافع عمومی به پیش می رود، اما بغداد هنوز تصمیمی برای حل این اختلافات اتخاذ نکرده است.

از سوی دیگر سربست برزو، عضو حزب دمکرات کردستان نیز در گفتگو با خبرگزاری « شفق نیوز» گفت: مشکل قانون نفت و گاز و دیگر قوانین در این است که اقلیم کردستان هر چهار سال یک بار و گاهی هرسال یا دوسال با دولتی جدید و مناصبی جدید در بغداد روبرو می شود، بنابراین این مشکلات همچنان پابرجاست.

برزو افزود: اگرچه هیئت های اقلیم کردستان ده‌ها بار با هدف حل این مشکلات به بغداد سفر کرده اند، اما «ما حضور دست‌های خارجی و برخی از کشورهای منطقه برای پیچیده تر کردن مشکلات لاینحل ماندن آنها را بعید نمی دانیم»

وی توضیح داد: بغداد می‌خواهد نفت اقلیم کردستان را کنترل کند و در عین حال نمی‌خواهد سهم بودجه اقلیم را از بودجه عمومی براساس معیارهای قانونی پرداخت کند، بنابراین اربیل با مشکل بزرگی در ارتباط با رزق و روزی شهروندان و پرداخت حقوق ماهیانه کارکنان خود مواجه شده است.

وی همچنین گفت: دولت اقلیم کردستان هنگامی که معیشت و روزی مردم کردستان قطع و شکایتی قانونی علیه کردها مطرح شده است ، از حل و فصل همه اختلافات بر سر میز مذاکره، بدون تأثیر هیچ طرف خارجی بر تصمیم عراق، حمایت می کند و این حمایت را از طریق ارسال پیام های حسن نیت برای مقامات بغداد نشان داده است.

کد خبر 42919

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha