نزدیک به 200 هزار نفر زیر آوار مانده اند/این یک فاجعه انسانی است

سرویس ترکیه - یک استاد دانشگاه و سیاستمدار ترک، احتمال داد که 200 هزار نفر از شهروندان ترکیه بر اثر زلزله زیر آور مانده باشند.

به گزارش کردپرس، پروفسور اُوگون احمد ارجان استاد ژئوفیزیک دانشگاه فنی استانبول و متخصص زلزله شناسی، در مصاحبه ای از احتمال زیر آوار ماندن 200 هزار شهروند خبر داد. او گفت اگر آیین نامه های زلزله رعایت می شد در حال حاضر شاهد فروریختن سازه های تازه ساز نبودیم.

این استاد دانشگاه که پیشتر نیز به عنوان نماینده مستقل در مجلس ترکیه حضور داشته است، در سخنانی گفت: «ما مهندسان ژئوفیزیک می دانیم که زمین لرزه در ترکیه در چه فواصل زمانی و تقریباً با چه بزرگی رخ خواهد داد. در سال 2001 در ترکیه کتابی به نام «هشدار آمداده باش برای زلزله» نوشتم. در آن کتاب من 33 نقطه از ترکیه را برشمردم که انتظار می رود در آنها زلزله رخ دهد. از جمله وان، اسپارتا، سیسام، میدیلی، مرعش، آدانا و جیهان. جاهای دیگری هم هستند که هنوز انتظار می رود در آنها زلزله رخ دهد.»

او با بیان این که استادان دانشگاه این تحقیقات را برای سیاستمداران هم می فرستند، گفت: «تولید علم وظیفه اساتید و محققان است اما دولت مسئول اجرای تمهیدات است.»

او با اشاره به تصویب قانون مالیات زلزله از زمان بولنت اجویت نخست وزیر دهه هفتاد و سال های 1999 تا 2003 ترکیه، گفت: «در مجموع تا کنون 37 میلیارد دلار مالیات زلزله از مردم گرفته شده است. اگر این هزینه صرف نوسازی یا بهسازی ساختمان ها می شد اکنون ترکیه دچار چنین فلاکتی نبود. ولی وقتی از مسئولان دولت می پرسیم، از تعداد جاده هایی که ساخته اند سخن می گویند. چه می شود اگر به جای سخن گفتن از منافع عمومی، به دنبال تحمیل منافع و خواست های سیاسی خود نباشید؟»

این استاد دانشگاه با بیان این که طول تقریبی گسل هایی که امروز دچار فعالیت شد اند، 330 کیلومتر است، گفت: «این کمربند گسل مساحت 10 استان را در بر می گیرد. در این منطقه چیزی بالغ بر 4 میلیون اقامتگاه (مسکن) و جمعیتی بالغ بر 13 میلیون نفر وجود دارد. در حال حاضر حدود 7 هزار خانه تخریب شده و مردم آواره شده اند. به اندازه لازم نیروی امدادگر وجود ندارد. بدون تجهیزات و امکانات کافی این فاجعه یک فاجعه جهانی است.»

او افزود: «شمار تقریبی ساختمان هایی که فرو ریخته اند مشخص است. بر اساس محاسبات من اگر ساختمان های فرو ریخته بالای 4 طبقه و دارای 8 واحد باشند، در حدود 200 هزار تن زیر آوار مانده اند. شمار افرادی که از زیر آوار نجات یافته اند حدود 8 هزار تن است. مسئولان مدعی هستند که می دانند در هر واحد چند نفر با چه هویتی زندگی کرده اند. بنابراین باید برای مردم روشن کنند در حال حاضر چه تعداد شهروند ما زیر آوار هستند و چه کسانی هستند.»

دکتر ارجان در ادامه با اشاره به زمان رویداد این زلزله گفت: «6 ساعت پس از زلزله مهترین زمان است. هر چقدر که بتوان در 6 ساعت اول نجات داد آن قدر می توان به نجات افراد بیشتری امید داشت. یعنی 80 درصد کسانی که زنده از زیر آوار بیرون می آیند در این زمان نجات پیدا می کنند. تا روز سوم هم شماری دیگر نجات پیدا می کنند. اکنون در روز سوم هستیم و 5 درصد باقی مانده اند. با توجه به این که مردم در خواب بوده اند و به دلیل سرمای هوا در رخت خواب زیاد خوابیده اند، احتمال این وجود دارد که هنوز کسانی داخل رخت خواب ها زنده باشند. اما به دلیل نبود آب و غذا جان آنها نیز در خطر است. این زلزله به معنای کامل کلمه یک فاجعه است.»

او به حکومت هشدار داد که با تصویب و اجرای قوانین درست و نظارت سازماندهی شده، جلوی ساخت و سازهای بی قاعده را بگیرند و از برور فجایع اینچنینی در آینده نزدیک پیشگیری کنند.

منبع: جمهوریت

کد خبر 42572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha