«تولید محتوا» مهم‌تر از در اختیار گرفتن پیام‌رسان‌ها / یاسر بابایی

سرویس ایلام - تلاش برای در اختیار گرفتن پیام‌رسان‌ها اگر چه یک راهبرد اصولی و درست است اما نیاز فوری تر ما سرمایه‌گذاری در حوزه تولید محتواست.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، نکته دکتر سارا فلاحی نماینده ایلام در خصوص رسانه و جدل‌ها و جدال‌هایی که در خصوص استفاده از پلتفرم‌های داخلی یا خارجی مطرح است، بحث را از این دعوا بیرون‌تر برده و دست روی نقطه مرکزی و مشترک این سامانه‌های مجازی داخلی و خارجی می‌گذارد: نکته مهمِ «تولید محتوا».

نماینده ایلام در نشست پرسش و پاسخ با اساتید و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایلام در دسته‌بندی هفتگانه مشکلات کنونی کشور و راهبردهای برون‌رفت از آن، یک بند را به امر رسانه اختصاص داده و عنوان کرد:

«در جنگ رسانه ای، تولید محتوای خوب و متناسب، مهم تر از در اختیار گرفتن پیام رسان‌هاست چرا که اگر تمام پیام رسان‌ها را در اختیار داشته باشیم ولی نتوانیم در آن تولید محتوای مناسب داشته باشیم، نخواهیم توانست افکار عمومی را برای مسأله ای قانع کنیم. بنابراین باید در این راستا نقشه راه صحیح داشته باشیم.»

فلاحی همچنین بر ضرورت سرمایه‌گذاری نظام بر روی کسب جایگاهی بهتر برای ایران در ساخت «روایت اول» رسانه‌ای و همچنین تخصیص بودجه بیشتر به امر رسانه به طور عام نیز تأکیداتی داشت و همانطور که خود نیز به آن اشاره کرد این مهم نیازمند داشتن یک نقشه راه است که به برخی رئوس آن اشاره می‌کنیم:

۱) رسانه های استان ایلام به چند دسته تقسیم می شوند: رسانه هایی که نمایندگی روزنامه های بزرگ را دارند که تعداد آنها زیاد و اثرگذاری آنها اندک و در حد انتشار گهگاهیِ اخبار روابط عمومی ها در این روزنامه هاست که البته نسخه زیادی هم از آن‌ها منتشر نشده و به مخاطب ایلامی هم نمی رسد. دسته دیگر هفته نامه های کاغذی و نشریات بومی استانی هستند که آن‌ها را نیز در عصر جدید و بحران‌های پیاپی کاغذ و گرانی تولید، تقریباً باید حذف شده دانست و تنها تعدادی از آن‌ها که توانسته اند به موقع و سختکوشانه به فضای مجازی و خبرنگاری آنلاین رو بیاورند دارای اثر هستند. دسته دیگر هم فعالان مجازی رسانه محور هستند که بیش از دیگران این فضای اطلاع رسانی چابک را درک کرده و متناسب با آن جولان داده و تولید محتوا می کنند. روابط عمومی ادارات و صدا و سیما هم کارویژه های خاص خود را دارند که موضوع این یادداشت نیست.

۲) همانطور که اشاره شد قاطبه دارندگان رسانه کاغذی، اینترنتی و مجازی در استان ایلام دارای مضیقه مالی و مشکلات سخت افزاری هستند. تقریباً جز با گوشی‌های تلفن، عکس و فیلم خوبی در ایلام برداشت نمی شود. میکروفون‌ها نمادین هستند و ضبط صداها مناسب نیست. اغلب رسانه های ما استودیویی برای تولید ویدیوهای خبری و مصاحبه و... ندارند و از همه مهم‌تر، اکثر خبرنگاران ایلام تدوین فیلم را به صورت واقعی و حرفه ای بلد نیستند و معدودی از آن‌ها نیز با برنامه های کاربردی تحت اندروید و گوشی تلفن همراه ویدیوهای خبری ساده ای تدوین و منتشر می کنند. فقدان ضبط صوت، تبلت، دوربین عکاسی و فیلمبرداری، میکروفون بی‌سیم و یقه ای، پهپاد، لب تاب، اینترنت پر سرعت و... در کنار فیلتربودن پیام رسانهای خارجی و فقدان فیلترشکن مناسب و ایمن از دیگر مشکلاتی است که بر سر راه تولید محتوا قرار دارد.

۳) نیروی انسانی و خبرنگار کارآزموده که هم صاحب قلم باشد و هم دارای قوه تحلیل و موشکافی مسائل جاری و آتی استان و کشور را داشته باشد، در استان ایلام بسیار اندک است. افرادی که جریان ساز باشند و بتوانند تحلیل درست و منصفانه داده و به افکار عمومی جهت صحیح مطالبه گری بدهند در استان خیلی کم هستند. در ایلام خبرنگاران جسور کم نیستند ولی بیشتر آنها حول افشاگری فعالیت دارند و کمتر راهبردی اندیشیده و گذشته و اکنون را در حوزه های مختلف به آینده متصل می کنند. این خصیصه افشاگری در بیشتر مواقع سفارشی و از سوی محافل سیاسی و اداری و در بسیاری از موارد نیز حق طلبانه بوده و منجر به ایجاد موج مطالبه گری در اجتماع نیز شده است. خصیصه دیگر نیروی انسانی تولیدکننده محتوا در استان ایلام، انباشت مشاهده گری این خبرنگاران است که در طول سال‌های متمادی به علت حضور در بطن اخبار و تحولات استان دارای یک حافظه جمعی از توسعه استان ایلام هستند که گرچه دارای رگه های نیرومندی از سیاسی و جناحی با تم توسعه گرایانه هستند اما نگاه حداقلی و ضعیف به مقوله فرهنگ و مردمشناسی دارند.

۴) در حالی که طی اغتشاشات اخیر بر مسئولین محرز شد که حاکمیت، تنها بازیگر عرصه رسانه نیست و جدا از رسانه های خارجی وابسته به سرویس‌های امنیتی دشمنان ایران، بسیاری از صفحات شخصی و ریزرسانه‌ها در کنار دنبال کننده های میلیونی صفحات مجازی سلبریتی ها و چهره های مرجع اجتماعی نیز توانستند وارد کارزار روایت سازی از وقایع شوند و تا حد بسیار بالایی بر آن نیز اثر بگذارند. حال اغلب مسئولین کشوری و استانی با ادبیات جنگ رسانه و لزوم تلاش و سرمایه گذاری برای ساخت روایت اول آشنا شده اند و به عینه هشدارهای دور و نزدیک رهبر انقلاب مبنی بر سرمایه گذاری در فضای مجازی و حوزه رسانه را به عینه و در عرصه میدانی مشاهده کرده اند. با این تجربه، از مسئولین استانی و خصوصا شورای اطلاع رسانی دولت در سطح ملی و استانی انتظار است که به همان میزان که بغرنج بودن و مسأله دار بودن جریان اطلاع رسانی را در کشور درک کرده اند، به همان اندازه نیز برای تقویت جبهه رسانه ای کشور بکوشند و علاوه بر حمایت و سرمایه گذاری بر روی بضاعت‌های رسانه ای موجود، در راستای ایجاد رویش‌های تازه و متحول شدن آن تصمیم گرفته و حرکت کنند.

۵) به گفته یکی از متخصصان تولید محتوای ساکن ایلام، این استان با وجود تعداد زیاد فارغ التحصیلان مرتبط با رایانه و فناوری اطلاعات، می تواند به عنوان قطب تولید محتوا و برنامه نویسی در کشور و ای بسا در منطقه تبدیل شود که این ظرفیت بزرگ را هر اندازه که مسئولین نظام از بزرگی و اهمیت جنگ رسانه ای درک کرده اند، باید برایش برنامه داشته باشند تا به ظهور و بروز و اثرگذاری مناسب برسد. قطعاً این کار در کاهش آمار بیکاری نیز اثرگذار بوده و این افراد به بازوان توانمند رسانه های استان و کشور تبدیل خواهند شد.

کد خبر 41059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha