دو دستگی در دولت بایدن و اما و اگرهای ادامه همپیمانی با کردهای سوریه

سرویس جهان- تحلیلگر موسسه لووی استرالیا معتقد است در دولت جدید آمریکا دو نگاه متضاد به حضور این کشور در سوریه و ادامه استقرار نیروهای این کشور در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه وجود دارد که این مسئله به نوعی باعث ادامه وضعیت موجود در سوریه خواهد شد.

به گزارش کردپرس، برخی تحلیلگران و رسانه های آمریکا از همان لحظه پیروزی جو بایدن به عنوان رییس جمهور جدید آمریکا، نسبت به حمایت بیشتر ایالات متحده از کردهای سوریه ابراز امیدواری کردند و بر این باور بودند که جو بایدن بیشترین حمایت را از کُردها بویژه نیروهای کرد سوریه به عمل خواهد آورد.

اما اندیشکده لووی استرالیا در تحلیلی پیرامون موضع دولت جدید آمریکا نسبت به سوریه، تاکید کرده است که واشنگتن در حال حاضر توجه زیادی به وضعیت سوریه ندارد و در اولویت برنامه کاری واشنگتن نیست.

دکتر راجر شاناهان، تحلیلگر مسائل خاورمیانه و عضو سابق ارتش آمریکا، در این تحلیل تاکید کرده است دولت جدید آمریکا دچار نوعی دودستگی در مورد ادامه حضور نیروهای این کشور در سوریه است؛ برخی ادامه حضور در سوریه را ارزشمند تلقی می کنند اما برخی بر این باورند که آمریکا باید استراتژی خود را در مورد سوریه تغییر دهد و نیازی به ادامه حضور نیروهای آمریکا در سوریه نیست.

او با اشاره به روبه رو شدن دولت جدید آمریکا با چالش های جدید داخلی و خارجی، بر این باور است که سوریه و اداره خودگردان شمال سوریه در اولویت برنامه کاری جو بایدن قرار ندارد. به همین دلیل، احساس می شود سوریه مورد اهمال قرار گرفته است.

دکتر شاناهان با اشاره به این که دلیل حضور آمریکا در سوریه و همراهی با کردهای این کشور مقابله با داعش و شکست این نیروی تروریستی بود، تاکید کرده است که شکست گسترده داعش در سوریه، در جنگ با این گروه در شهر باغوز و سقوط این شهر محقق شد. به همین دلیل، برخی از نزدیکان دولت جو بایدن بر این باورند دیگر نیازی به ادامه حضور در سوریه نیست.

تحلیل اندیشکده لووی حاکیست، انتظار می رود که دولت جو بایدن باز هم از نیروهای دموکراتیک سوریه حمایت کند اما حمایت از کردها ممکن است تنها یک دلیل داشته باشد و آن جلوگیری از دستیابی دولت سوریه به منابع نفتی شمال شرق سوریه است.

دکتر شاناهان بر این باور است که ادامه حضور آمریکا در سوریه تنها در صورتی قابل دفاع است که به ابزاری برای افزایش نفوذ و تاثیرگذاری بر حل سیاسی بحران سوریه تبدیل شود. در غیر این صورت، حضور آمریکا اشغال بخشی از سوریه تلقی می شود که هدف از آن تحقق اهداف استراتژیک اما نامطمئن است.

پژوهشگر مسائل خاورمیانه در پایان نتیجه گیری کرده است که به این زودی شاهد تغییرات زیادی در سوریه نخواهیم بود. ادامه حضور آمریکا، روسیه، ترکیه و دیگر بازیگران در خاک سوریه باعث می شود اوضاع از کنترل خارج نشود اما از طرفی دیگر، این مسئله نمی تواند به پیشرفت در رسیدن به حل دائمی بحران سوریه تبدیل شود.

کد خبر 4104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha