آیا فنلاند و سوئد دیگر پناهگاه امنی برای کردهای سوریه و ترکیه نخواهند بود؟

سرویس جهان- بر اساس گزارش نشریه دیفنس وان، دو کشور سوئد و فنلاند که به دنبال راضی کردن ترکیه برای موافقت با پیوستن آنها به ناتو هستند در حال عبور از کردها و ایجاد اتحادی محکم با ترکیه هستند.

به گزارش کردپرس، بیش از 100000 تن از کردها ساکن سوئد هستند و تعداد کمتری نیز از آنها در فنلاند زندگی می کنند. کردهای ساکن این دو کشور که عمدتا تبعه ترکیه بوده اند، تا قبل از آوریل سال گذشته در فعالیت های سیاسی و فرهنگی پیشگام بوده اند اما از وقتی که ترکیه پیش شرط موافقت با عضویت این دو کشور در ناتو را دور شدن آنها از کردها قرار داده، کردهای این کشور با مشکلات جدی روبه رو شده اند. برای مثال چند تن از فعالان کرد ساکن سوئد که ترکیه آنها را به فعالیت تروریستی متهم کرده تحویل آنکارا داده شده اند.

سوئد تا قبل از این اتفاق یکی از کشورهای حاکمی فعالین سیاسی کرد بویژه کردهای سوریه بود. یکی از دهها دفتر اداره خودگردانی کردی که در برخی کشورهای جهان دایر شده، در شهر استوکهلم قرار دارد و طی سالیان گذشته تعدادی از مقامات سیاسی کرد سوریه با مقامات سیاسی سوئد دیدار و گفتگو کرده اند.

اما دولت جدید سوئد رویکرد متفاوتی در پیش گرفته و سعی دارد تمامی پیش شرط های ترکیه برای موافقت با درخواست سوئد را انجام دهد.

نشریه دیفنس وان در گزارشی هشدار داد سوئد و فنلاند می خواهند چیزی بیشتر از خواسته های ترکیه را برای ایجاد اتحاد با این کشور انجام دهند و در واقع این دو کشور قصد عبور از کردها را دارند.

این نشریه ادعای سوئد و فنلاند در تحریم ترکیه در سال 2019 به خاطر حمله آنکارا به کردهای سوریه را ادعای بی اساس خوانده است زیرا قراردادهای قبلی تحویل سلاح به ترکیه ملغی نشد و فقط قولهایی برای عدم صدور مجوز جدید برای صدور سلاح به ترکیه دادند که آن هم طی سال جاری و به دلیل نیاز این دو کشور به موافقت ترکیه با عضویت آنها در ناتو ملغی شده است.

این نشریه از وزرای دفاع سوئد و فنلاند نقل کرده است که آنها سعی در توسعه مراودات نظامی با ترکیه دارند و اگر لازم باشد برای توسعه روابط نظامی با این کشور قوانین کشور را هم تغییر خواهند داد. آنتی کایکونن، وزیر دفاع فنلاند گفته است کشورش باید در مسیری حرکت کند تا به نقطه ای برسد که ترکیه را در آینده به عنوان متحد در کنار خود داشته باشد.

دسفنس وان حتی معقتد است دو کشور سوئد و فنلاند در حال حاضر برای به دست آوردن قراردادهای نظامی خرید سلاح از سوی ترکیه با هم وارد رقابت شده اند. این مسئله به این معنی است که کردهای ساکن سوئد باید منتظر روزهای بدتری باشند.

کد خبر 40990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha