مذاکرات اربیل و بغداد درباره بودجه در فضای مثبتی ادامه دارد

سرویس عراق و اقلیم کردستان – رئیس دفتر نمایندگی دولت اقلیم کردستان در بغداد آخرین تحولات در زمینه مذاکرات بین هیأت مذاکره کننده دولت اربیل و مسئولان دولت مرکزی و مجلس عراق را اعلام کرد.

به گزارش کرد پرس به نقل از شفق نیوز، "فارس عیسی" در این باره گفت: نشست ها در فضای مثبتی ادامه دارد و بر پایبندی دولت اقلیم کردستان به بندهای مربوطه در قانون بودجه و درخواست اعضای کمیسیون دارایی مجلس تأکید کرده ایم.

فارس عیسی افزود: کلیه اطلاعات درخواست شده در اختیار کمیسیون مالی و اقتصادی مجلس عراق قرار داده شده و جزئیات درآمدهای نفتی و غیر نفتی به طور مفصل بیان شده است. همچنین اعلام کرده ایم که دیوان محاسبات اقلیم کردستان آماده همکاری و هماهنگی با دیوان محاسبات دولت مرکزی است.

یادآور می شود هیأت مذاکره کننده اقلیم کردستان متشکل از آوات شیخ جناب وزیر دارایی، دارا رشید وزیر برنامه ریزی، خالد شوانی وزیر امور مذاکره با دولت مرکزی، امید صباح دبیر هیأت دولت اقلیم روز دوشنبه برای مذاکره درباره بودجه وارد بغداد شده است.

دور جدید مذاکرات با هدف تضمین دستیابی به موافقت طرف های مختلف با بندهای مربوط به اقلیم کردستان در لایحه بودجه سال 2021 عراق قبل از بررسی و رأی گیری درباره آن در مجلس عراق انجام می شود و جریانات سیاسی تلاش می کنند بندهای مربوط به سهم اقلیم کردستان از بودجه را تغییر داده و پرداخت آن را به واگذاری کامل نفت اقلیم به دولت مرکزی مشروط نمایند.

دیار برواری عضو فراکسیون حزب دمکرات کردستان در مجلس عراق در این باره گفت: مذاکرات به نتایج مثبتی رسیده است و هیأت اقلیم کردستان با هدف دستیابی به نتایج مثبت آمار و اطلاعات واقعی در اختیار کمیسیون مالی و اقتصادی مجلس عراق قرار داده است تا اطلاعات مذکور در قانون بودجه سال 2021 گنجانده شود.

برواری با تأکید بر اینکه استخراج هر بشکه نفت از میادین نفتی اقلیم کردستان برای دولت 10 دلار هزینه دارد تأکید کرد: هزینه استخراج و انتقال نفت اقلیم کردستان از طریق ترکیه، هنوز در قانون بودجه نهایی نشده است.

این نماینده کرد خاطرنشان کرد: کمیسیون مالی و اقتصادی مجلس، هفته آینده لایحه نهایی بودجه را به فراکسیون های سیاسی و نمایندگان مجلس با هدف رأی گیری درباره آن ارائه می نماید.

یادآور می شود به دنبال توافق امضا شده بین دولت مرکزی و اقلیم کردستان درباره قانون لایحه بودجه، سهم اربیل از بودجه حدود 12.6 درصد از مجموع بودجه به همراه پرداخت حقوق نیروهای پیشمرگ خواهد بود تا در مقابل، اقلیم کردستان درآمد حاصل از فروش روزانه 250 هزار بشکه نفت استخراج شده از میادین این منطقه را به دولت مرکزی تحویل دهد.

اقلیم کردستان از ماه آوریل گذشته تاکنون به دلیل قطع حقوق کارمندان از سوی دولت مرکزی، از بحران مالی شدیدی رنج می برد.

کد خبر 3805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha