زمزمه های خروج دوباره نیروهای آمریکا از مناطق تحت کنترل کردهای سوریه

سرویس جهان- سفیر سابق آمریکا در سوریه با شکست خورده توصیف کردن سیاست آمریکا در سوریه، بر لزوم خروج نیروهای این کشور از مناطق تحت کنترل کردهای سوریه تاکید کرده و نشریه هیل، نزدیک به دولت و مجالس آمریکا نیز این سوال را مطرح کرده است که آیا آمریکا بعد از ناامیدی در رام کردن منطقه(خاورمیانه)، نباید آن را ترک کند؟

به گزارش کردپرس، گزارشها و تحلیل های زیادی درباره احتمال افزایش حمایت آمریکا از کردهای سوریه با سر کار آمدن جو بایدن به عنوان جایگزین دونالد ترامپ و در دست گرفتن سکان دولت آمریکا منتشر شده است. هم رهبران کرد و هم رسانه های بین المللی به افزایش حمایت آمریکا از کردها بویژه در سوریه امیدوار هستند.

با این حال، از هم اکنون زمزمه وقوع حادثه تلخ دیگری برای کردهای سوریه شنیده می شود. رابرت فورت، سفیر آمریکا در سوریه در دوران باراک اوباما، سیاست دولت آمریکا در سوریه بویژه همراهی این کشور با کردهای سوریه را سیاستی شکست خورده دانسته و بر لزوم خروج این کشور از کردستان سوریه و واگذاری کنترل منطقه کردنشین سوریه به روسیه و ترکیه تاکید کرده است. لازم به یادآوری است که تعداد زیادی از مقامات منتخب دولت جو بایدن مجری سیاست های آمریکا در منطقه در دوران باراک اوباما بوده اند که رابرت فورد و برت مک گورک از جمله آنها هستند.

اما ترکیه کردهای حاکم بر شمال شرق سوریه را « تروریست» خوانده و بر لزوم اخراج آنها تاکید کرده است. روسیه هم بارها با انتقاد از همکاری کردهای سوریه با آمریکا، آنها را جدایی طلب توصیف کرده و از آنها خواسته است این مناطق را به دولت مرکزی سوریه واگذار کنند.

وبسایت و روزنامه هیل نزدیک به دولت و مجالس سنا و کنگره آمریکا در یادداشتی پیرامون حضور آمریکا در مناطقی از خاورمیانه -که به نوشته این نشریه محل استقرار افراط گرایان است- نسبت به موفقیت سیاست آمریکا در این مناطق بویژه منطقه کردنشین سوریه ابراز تردید کرده و این سوال را مطرح کرده است که آیا وقت آن رسیده که آمریکا چنین مناطقی، از جمله مناطق تحت کنترل کردهای سوریه را ترک کند؟ از نظر این نشریه نزدیک به دولت آمریکا، آمریکا بهتر است سطح همکاری با نیروهای محلی مانند کردهای سوریه را تا حد همکاری اطلاعاتی برای مقابله با نیروهای تندرو تقلیل دهد و به این ترتیب، نیروهای امنیتی آمریکا آخرین لایه در مقابله با این نیروها خواهند بود نه اولین لایه.

رابرت فورد معتقد است که آمریکا در دوران دونالد ترامپ اقدام به تاسیس یک شبه دولت به رهبری کردها در شمال سوریه کرده است که دارای ارتش مستقل بوده و تحت کنترل نیروی نظامی یگان های مدافع خلق بوده و حزب کردی اتحاد دموکراتیک کرد سوریه یا PYD بر آن تسلط دارد.

سفیر سابق آمریکا در سوریه معتقد است اداره خودگردان کردی در شمال شرق سوریه تربیت یافته آمریکاست و واشنگتن برای محافظت از آن حدود 2.6 میلیارد دلار هزینه کرده است. او بر این باور است که اداره خودگردان کردی در شمال سوریه بدون حمایت آمریکا دوام نمی آورد و در سال های آینده برای حفظ بقا به حمایت آمریکا نیاز دارد اما آمریکا مسوول چنین اقداماتی نیست و کارهای مهم تری دارد که باید به آنها بپردازد.

سفیر سابق آمریکا در سوریه بر این باور است جو بایدن باید به حضور نیروهای آمریکا در سوریه و بویژه در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه پایان دهد و مهم ترین ماموریت تعریف شده برای آمریکا در سوریه، یعنی مقابله با داعش به روسیه و ترکیه واگذار شود.

رابرت فورد کردهای حاکم بر اداره خودگردان در شمال سوریه را به تشدید تنش میان اعراب و کردها و نیز بمب گذاری در مناطق تحت کنترل ترکیه در سوریه متهم کرده و آنها را ناکارآمد توصیف کرده است. او بر این باور است که آمریکا نباید به حمایت از چنین سیستمی، که به گفته او رفتاری تبعیض آمیز نسبت به اعراب دارد ادامه دهد.

او تاکید کرده است که دولت جو بایدن نباید یکباره کردها را تنها بگذارد بلکه از قبل به آنها درباره خروج مرحله به مرحله اطلاع دهد. رابرت فورد ترجیح می هد آمریکا تغییری استراتژیک در مورد سیاست خود در سوریه ایجاد کند و به طور کامل مناطق تحت کنترل کردهای سوریه را به روسیه و نظامیان این کشور واگذار کند.

سفیر سابق آمریکا برای کردها هم برنامه دارد؛ روسیه برای نیروهای دموکراتیک سوریه و نیروهای یگان های کرد مدافع خلق یا YPG لشکری وابسته به نیروهای دولتی سوریه تعریف کند. نیروهای سیاسی کرد سوریه هم برای آینده مناطق تحت کنترل خود با دولت سوریه مذاکره کنند.

کد خبر 3779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha