کردها، کارت بازی بین المللی ترکیه

سرویس جهان- دو کارشناس مسائل خاورمیانه معتقدند مسئله کردها، هم در داخل و هم در خارج، به یک کارت بازی، اغلب برنده برای دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تبدیل شده است.

به گزارش کردپرس، دولت ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در تعاملات داخلی و بین المللی خود از مسئله کردها همواره استفاده کرده است. کارشناسان مسائل ترکیه و کردها معتقدند اردوغان از فشار بر کردهای داخل و حتی عملیات نظامی در شمال عراق و سوریه، برای جذب رای ناسیونالیستهای داخلی در انتخابات سود برده است. از سوی دیگر استفاده از حق وتوی ترکیه در برابر درخواست فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو، به اتهام حمایت این دو کشور از کردها نیز نمونه ای از بازی با کارت کردها در تعاملات بین المللی دولت ترکیه است.

جیم دورسی، پژوهشگر ارشد در موسسه خاورمیانه وابسته به دانشگاه ملی سنگاپور در مقاله ای طولانی که در نشریه اورآسیا منتشر شده، این مسئله را تشریح کرده است. او معتقد است که در حالی که نرخ تورم در ترکیه به 70 درصد رسیده است، استفاده از کارت کردها می تواند به نفع این کشور باشد. او اشاره کرده است که استفاده از این کارت به حدی رسیده است که اردوغان فارغ از انتقادات غرب از نادیده گرفتن حقوق کردها همچنان از آن استفاده می کند که نمونه آن ممانعت از گسترش ناتو به بهانه حمایت برخی کشورهای غربی از کردهاست.

استیون .ای کوک، پژوهشگر ارشد مسائل خاورمیانه نیز گفته است اردوغان همواره از مقابله با کردها هم در داخل و هم در خارج منفعت سیاسی برده است. او معتقد است بیشترین منفعت سایسی اردوغان از مقابله با گروههایی مانند حزب کارگران کردستان ترکیه و نیروهای کرد سوریه بوده است.

دکتر جیمز دورسی معتقد است کشورهای غربی که خواستار توجه سوئد و فنلاند به نگرانی های ترکیه در مورد کردها هستند در برابر نقض حقوق سیاسی و فرهنگی کردهای این کشور سکوت کرده اند که استانداردی دوگانه محسوب می شود. در حالی که می بایست ترکیه را به موازین مورد توافق اعضا در ناتو پایبند می کردند. او معتقد است سکوت غرب و ناتو در برابر نقض حقوق کردها باعث شده است هر کجا امکان استفاده سیاسی از کارت کردها وجود داشته باشد، اردوغان از آن استفاده کند.

کد خبر 35558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha