انتقاد به حرف درمانی در کردستان/زمان کشاورزی معیشتی گذشته است

سرویس کردستان- انتقاد از ایجاد موانع برای سرمایه گذاری در کنار تکیه بر حرف زدن صرف و بی توجهی به عملگرایی و نادیده گرفتن کشاورزی دانش بنیان از جمله مواردی بودند که در نشست عملیات اجرایی بزرگترین مجتمع گلخانه ای کردستان مطرح شدند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، بعد از ظهر امروز چهارشنبه همزمان با آغاز عملیات اجرایی بزرگترین مجتمع گلخانه ای کردستان در شهرستان قروه نشستی با حضور مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی و دیگر مسئولان استانی برگزار شد.

در این نشست مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی با بیان اینکه کردستان ظرفیت های بالایی دارد از پایین بودن تراز کشاورزی در استان انتقاد کرد.

به گفته «علیرضا بزرگی» علت این پایین بودن تراز کشاورزی در کردستان به ویژه در قروه این است که بیشتر دنبال حرف درمانی و بهانه گرفتن هستیم و باید دانست که کشاورزی موضوعی نیست که فقط در نشست ها و با حرف پیش رود بلکه در عمل باید نشان داد.

او با تأکید بر اینکه جذب سرمایه گذار برای توسعه شهرک های کشاورزی مهم است، افزود: کشاورزی از نبود سرمایه گذار و سرمایه گذاری رنج می برد از بس که گیر و گرفت اضافه درست کردیم، باید یک حوزه اطمینان بخشی برای سرمایه گذار ایجاد شود.

«بزرگی» ایجاد اطمینان را در بهره وری بالا دانست و گفت که هیچ کدام از مشکلات موجود با حرف درمانی رفع نمی شوند.

او با بیان اینکه استفاده از تجربه موفق کشورهای دیگر اثربخش است، تصریح کرد: اکنون زمان کشاورزی معیشتی گذشته و باید تکنولوژی به کشاورزی برده شود و از نگاه سنتی فاصله گرفت.

«بزرگی» توسعه شهرک های کشاورزی را ضرورت مهمی دانست و گفت که چرا باید برای یک گلخانه 15 میلیارد تومان هزینه شود؟ باید در این راستا انبوه سازی برای ارزان سازی صورت گیرد.

مدیرعامل شهرک های کشاورزی زمین با قیمت مناسب، تقویت زیرساخت ها با تکنولوژی و استفاده از روش های جدید برای انرژی نو و سازه های کاری را از موارد لازم برای انبوه سازی و ارزان سازی عنوان کرد.

«علیرضا بزرگی» از کمبود گلخانه در استان باتوجه به ظرفیتی که دارد انتقاد کرد و یادآور شد: با این وضعیت هیچ امیدی نیست و باید عزم جدی و مدیریت جهادی باشد وگرنه نمی توان انتظاری برای تغییر وضعیت داشت.

مطابق سخنان او فقط جهاد کشاورزی هم مسئول این کارها نیست و نباید پاسکاری شود و باید نهضت جدی در اشتغال و تولید و سرمایه گذاری شکل گیرد.

«بزرگی» از افزایش بودجه شرکت شهرک های کشاورزی به میزان 400 درصد در سال جاری خبر داد و از تأخیر در زمان ساخت پروژه ها هم انتقاد کرد و گفت که چرا برای 50 هکتار ساخت گلخانه 4 سال زمان در نظر گرفته می شود؟ چینی ها در عرض 10 روز یک بیمارستان ساختند آن وقت ما 4 سال برای یک گلخانه 50 هکتاری نیاز داریم؟!

او بر آموزش سرمایه گذاران و پیدا کردن سرمایه گذاران دارای اهلیت تأکید کرد و خواستار تسریع در توسعه شهرک های کشاورزی شد.

تأکید بر تأمین نیاز آبی قروه و دهگلان

در ادامه این نشست امام جمعه شهرستان قروه هم با بیان اینکه توسعه کردستان با بخش کشاورزی ارتباط ویژه ای دارد، اظهار کرد: با وجود ظرفیت های مختلف اما با چالش هایی در بخش کشاورزی مواجه هستیم.

«حجت الاسلام عابدین رستمی» به مشکلات حوزه آب اشاره کرد و گفت: برای انتقال آب ابتدا باید نیاز دو شهرستان قروه و دهگلان تأمین شود سپس به جاهای دیگر آب انتقال یابد.

به گفته او برای صنعت و شرب آب از سد آزاد اختصاص یافته اما برای کشاورزی تخصیصی صورت نگرفته و باید در این زمینه به ویژه برای زمین ها دیم توجه شود.

«رستمی» همچنین به اصلاح در امور باغداری اشاره کرد و افزود: باغ های استان سنتی است و نگاه درآمدی به آن ها نشده و نیاز است در این زمینه یک بازنگری صورت گیرد.

او نگاه ویژه به استفاده از منابع طبیعی و مطالعات جامع در کنار توجه به الگوی کشت و توسعه گلخانه ها را برای توسعه کشاورزی پایدار در استان مهم دانست.

«رستمی» بر رفع تمامی چالش های موجود در بخش کشاورزی تأکید کرد و گفت که اگر این چالش ها رفع نشود در بلندمدت مشکل ساز خواهد بود.

افزایش بهره وری آب با گلخانه

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس هم در این نشست بیان کرد: دو راهبرد در قروه و دهگلان دنبال می شود که هم نرخ بیکاری کاهش یابد و هم به حوزه امنیت غذایی کمک شود که شامل توسعه شهرک های کشاورزی است.

به گفته «پرویز اوسطی» باتوجه به وجود دشت های ممنوعه و کسری آبخوان ها این شهرک های می تواند در افزایش بهره وروی آب کشاورزی اثر کند.

او احداث شهرک های کشاورزی را یکی از مهمترین راهبردهایی دانست که در تأمین امنیت غذایی و تحقق اشتغال مولد مؤثر هستند.

«اوسطی» با اشاره به نقش گلخانه ها در بهره وری آب، افزود: در بحث افزایش بهره وری آب باتوجه به خشکسالی منطقه گلخانه می تواند بیش از یک دهم مصرف آب کشاورزی را کاهش دهد و اراضی فضای آزاد تخصیص یابد به ویژه در کشت های پرآب و محصولات اساسی و زمینه صادرات هم فراهم شود.

فرماندار قروه هم در این نشست ضمن بیان سیمای شهرستان بر تلاش برای تغذیه آبخوان ها و اجرای گلخانه ها تأکید کرد و خواستار تسریع در پروژه و جذب سرمایه گذار دارای اهلیت شد./

کد خبر 35130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha