نقش منفی اروپا در حل مسئله کردها

سرویس جهان- بنیاد مارشال آلمان یکی از عوامل پیچیده تر شدن مسئله کردها را نقش غیرسازنده اروپا در این مسئله دانسته است.

به گزارش کردپرس، بنیاد مارشال آلمان در تحلیلی پیرامون ارتباط مسئله کردها با عملیات های نظامی ترکیه در سوریه و نقش اروپا در این مسئله هشدار داده است که هدف نهایی از این عملیاتها یافتن فرصتی برای ضربه زدن به جنبش کردی دانسته است.

این اندیشکده عدم دخالت اروپا در مسئله کردها را عامل پیچیده تر شدن آن عنوان کرده و از کشورهای اروپایی خواسته است در زمینه احیای روند مذاکرات صلح میان ترکیه و کردهای این کشور تلاش کنند.

مارشال همچنین پیشنهاد کرده است کشورهای آلمان برای جلوگیری از تشدید تنشها در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه، گروههای کرد سوریه را در روند مذاکرات ژنو درباره سوریه مشارکت دهند.

این اندیشکده معتقد است یکی از عوامل تشدید عملیات نظامی ترکیه در عراق ادامه مناقشات میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی است و آنکارا از آن به عنوان ابزار تفرقه برای توسعه عملیات نظامی خود در عراق استفاده کرده است. بنابراین، بهتر است اروپا به کردها و بغداد در جهت رفع اختلافات کمک کند. این مسئله به محدود شدن عملیات نظامی ترکیه در عراق کمک می کند و زمینه را نیز برای حل مسئله کردها بویژه در داخل ترکیه فراهم می کند.

اندیشکده مارشال اگرچه عملیات های نظامی ترکیه علیه کردها را موفقیت آمیز توصیف کرده اما هشدار داده است این عملیاتها ابعاد سیاسی مسئله کردها را پیچیده تر کرده است.

کد خبر 34444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha