کاهش 77 درصدی بارش ها در کردستان

سرویس کردستان- معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی کردستان از کاهش ۷۷ درصدی بارش‌ها در ماه اول سال زراعی جاری (۱۴۰۰ - ۱۳۹۹) نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

به گزارش کُرد پرس، علی پناهی گفت: میانگین بارندگی سال زراعی جاری در اولین ماه آن (مهر) تنها یک میلیمتر و چهار ایستگاه زرینه پنج میلیمتر، مریوان چهار میلیمتر، بانه نیم میلیمتر و بیجار ۲ دهم میلیمتر ثبت شده است.

وی اضافه کرد: این درحالیست که سال گذشته در این مدت تمام شهرستان‌ها شاهد نزولات جوی به میزان میانگین چهار میلیمتر بوده و بیشترین آن نیز در بانه با ۱۷ میلیمتر، سقز هفت میلیمتر، زرینه ۶ میلیمتر به وقوع پیوسته بود.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی کردستان افزود: کاهش بارندگی‌ها تنها به مقایسه سال قبل مربوط نبوده بلکه در مقایسه میانگین بلند مدت ۳۰ ساله نیز از کاهش ۸۸ درصدی برخوردار است.

وی یادآور شد: با توجه به پایش‌ نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، میزان بارندگی‌های فصل پاییز سال آبی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ در این استان کمتر از حد نرمال پیش‌بینی می‌شود.

پناهی تاکید کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های فصلی از ۱۰ مهر تا ۱۰ آبان بارش‌های استان کمتر از نرمال برآورد شده به صورتی که نیمه جنوبی کردستان تا ۴۰ میلی متر و نیمه شمالی نیز تا ۲۰ میلی متر کمتر از حد نرمال، بارش خواهد داشت.

وی گفت: از ۱۱ آبان تا ۱۰ آذر ماه نیز بارش در استان کردستان کمتر از نرمال پیش‌بینی شده بطوریکه این کاهش بارش در نیمه غربی ۱۰ تا ۲۰ میلی متر زیر نرمال و در نیمه شرقی نیز تا ۱۰ میلی متر کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کردستان یادآور شد: پیش‌بینی‌ها برای ۱۱ آذر تا ۱۱ دی در اغلب نقاط استان نرمال و در بخش‌های محدودی در غرب استان پنج تا ۱۰ میلیمتر بیشتر از نرمال پیش بینی شده که انتظار می‌رود این روند مقداری از کاهش بارندگی ۲ ماه اول پاییز را جبران کند.

کد خبر 341341

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha