ناآرامی‌های شنگال در راستای پایان دادن به خودمدیریتی و قطع ارتباط این منطقه با کردهای سوریه است

سرویس جهان- یکی از تحلیلگران مسائل کردها معتقد است تنش‌ها میان ارتش عراق و یگانهای مدافع شنگال به عملیات ترکیه علیه پ.ک.ک و تلاش برای براندازی خودمدیریتی ایجاد شده توسط یگانهای مدافع شنگال و قطع ارتباط این منطقه با اداره خودگردان کردی در سوریه کمک می‌کند.

به گزارش کردپرس نیروهای ارتش عراق و یگانهای مدافع شنگال در دو روز گذشته، بر سر کنترل منطقه ایزدی نشین شنگال رودرروی هم قرار گرفتند که بر اساس آخرین گزارش‌ها این درگیری‌ها تلافی هم داشته است.

صدیق حسن سوکرو، تحلیلگر مسائل کردها و مقيم اربیل، این تقابلات را بخشی از برنامه ترکیه برای قطع ارتباط نیروهای یگانهای مدافع شنگال با یگانهای مدافع خلق در سوریه دانست که به گفته او، هم یگانهای مدافع شنگال و هم یگانهای مدافع کرد سوریه ارتباط نزدیکی با پ.ک.ک دارند و ترکیه از این بابت راضی نیست.

او در گفتگو با رسانه آمریکایی المانیتور مدعی شد هم دولت عراق و هم دولت‌ اقلیم کردستان عراق تحت تسلط حزب دموکرات کردستان عراق، با ترکیه همکاری کرده و می خواهند به جای نیروهای یگانهای مدافع شنگال، یک نیروی حامی خود را در شنگال مستقر کنند.

این کارشناس مسائل عراق و کردها تاکید کرد موفقیت عمليات اخیر ترکیه علیه پ.ک.ک در مناطق تحت نفوذ حزب دموکرات کردستان عراق، بستگی به مسدود شدن کامل محل تردد نیروهای پ.ک.ک از شمال عراق به سوریه و بالعکس دارد. به همین دلیل ورود ارتش عراق به شنگال و ایجاد حصار مرزی در مرز عراق با سوریه، به اجرای طرح ترکیه کمک می‌کند.

او هشدار داد مردم شنگال به نیروهای نز۰دیک به ترکیه اعتماد ندارند و طرح جدید نمی تواند به معنی ایجاد آرامش و امنیت برای ایزدیها باشد.

کد خبر 31810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha