واقعیت های کاهش نرخ تورم در کردستان/ کردستانی ها همچنان مواد خوراکی را گرانتر از میانگین کشوری می خرند

سرویس کردستان- در تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران، اگرچه میزان تورم در کردستان در شاخص های تورم ماهانه و 12 ماهه نسبت به میانگین کشوری کاهش یافته اما کاهش شدید قدرت خرید، کمبود شدیدتر درآمد سرانه و بالا بودن قیمت کالاهای اساسی و خوراکی در استان باعث شده این آمار از سوی مردم به مضحکه گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری کُردپرس، مرکز آمار امروز میزان تورم کشور در مرداد ماه امسال را به تفکیک استان ها اعلام کرد. بر اساس این گزارش، استان کردستان در شاخص های تورم ماهانه و 12 ماهه وضعیت خوبی پیدا کرده و در این ماه کاهش پیدا کرده است. در تورم 12 ماهه، میانگین خانوارهای کشور در مرداد ماه امسال 25.8 بوده اما در کردستان این شاخص 22.5 بوده است که تفاوت 3.3 درصدی را نشان می دهد.

همچنین در شاخص تورم ماهانه، شاخص کل خانوارهای کشور 3.5 درصد است اما این شاخص برای خانوارهای کردستانی، 3.2 درصد که در اینجا هم کردستان 0.3 درصد از میانگین کشوری پایین تر است.

در شاخص تورم نقطه ای که بیانگر درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل است برای خانوارهای کل کشور در مردادماه 30.4 درصد بوده اما در کردستان 30.7 درصد بوده است. در اینجا فاصله 0.3 درصدی کردستان را نشان می دهد که از میانگین کشوری بالاتر است.

هرچند این کاهش ها در حالت کلی بوده و درجزئیات ماجرا، قضیه به شکلی دیگر است چرا که در گروه خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات شاخص تورم نقطه ای در استان کردستان 29.1 درصد بوده این در حالی است که میانگین کشوری در این گروه، 26 درصد بوده است که نشان می دهد کردستانی ها 3.1 درصد مواد خوراکی خود را گرانتر از سایر خانوارهای کشوری خریداری کرده اند.

همچنین در گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات، تورم ماهانه کردستان یک درصد از میانگین کشوری بالاتر است. شاخص کل خانوارهای کشور در این گروه 3.4 درصد بوده اما در کردستان 4.4 درصد بوده است.

به هر حال اگرچه با توجه به گزارش مرکز آمار ایران، کردستان توانسته در حالت کلی در مرداد ماه تا حدودی تورم خود را کاهش دهد و از میانگین کشوری پایین تر آید اما آنچه مردم کردستان می بینند این است که قیمت کالاهای اساسی از جمله برنج، گوشت، مرغ و ... همچنان رو به افزایش است و این کاهش ها برای مردم محسوس نیست. شاید چون درآمد سرانه مردم این خطه نصف میانگین کشوری است باید فاصله تورم آن با میانگین کشوری بیشتر از اینها شود تا شاید بتوان ذره ای این کاهش را احساس کرد و از فشار مردم کاسته شود. البته تا زمانی سازمان صمت کردستان از سوی مدیرانی با تفکرات بازاری و دور از سفره و درآمد مردم اداره می شود نمی توان انتظار داشت که وضعیت در این استان رو به بهبود حرکت کند.

کد خبر 318093

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha