کردستان باز هم در تورم اول شد/ کردستانی ها، پوشاک و کفش را 38 درصد گرانتر از کل کشور می خرند!

سرویس کردستان- در جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران، بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوار‌های کشور در خرداد مربوط به استان کردستان با ۵،۵ درصد افزایش است.

به گزارش خبرگزاری کُردپرس، میانگین کشوری نرخ تورم ماهانه منتهی به خرداد 99، دو درصد است این در حالی است که این نرخ در کردستان 5.5 بوده و از میانگین کشوری 3.5 درصد بیشتر است به این ترتیب این ماه هم کردستان در میان تمام استان ها در نرخ تورم اول شد.

نرخ مواد خوراکی در کردستان گرانتر است

هرچند کردستان در رسته خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات علاوه بر نرخ تورم ماهانه در شاخص تورم نقطه ای هم در خرداد ماه امسال از میانگین کشوری بالاتر بوده است. شاخص تورم ماهانه در این رسته در کردستان 6.7 درصد بوده این در حالی است که میانگین کشوری 2.4 درصد بوده بنابراین کردستان در رسته خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات 4.3 درصد بالاتر از میانگین کشوری است.همچنین تورم نقطه ای این رسته در کشور 14.9 درصد بوده اما در کردستان 18 درصد بوده است که باز در این شاخص هم کردستان 3.1 درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

در رسته کالاهای غیر خوراکی و خدمات هم شاخص تورم کردستان در خرداد امسال 4.7 درصد بوده که از میانگین کشوری(1.8 درصد)، 2.9 درصد بالاتر است.

اگر به تفکیک هم نگاهی به قیمت کالاها در کردستان بر اساس گزارش مرکز آمار بیندازیم اختلاف قیمت بسیار فاحش تر است. به عنوان مثال در گروه پوشاک و کفش، شاخص قیمت کردستان 273.2 است این در حالی است که این شاخص در کل کشور 235.9 است بنابراین کردستانی ها کفش و پوشاک خود را 38.3 درصد گرانتر از میانگین کشوری می خرند.

مبلمان و لوازم خانگی در کردستان 25 درصد گرانتر از کل کشور است

در گروه مبلمان و لوازم خانگی هم شاخص قیمت کل کشور 268.1 بوده اما در کردستان 293.1 بوده که باز هم در این گروه کردستان اختلاف فاحش بسیاری با کشور داشته و 25 درصد گرانتر از کل کشور است.

کردستان همچنین در گروه تفریح و فرهنگ 38 درصد بالاتر از میانگین کشوری است. در این گروه شاخص قیمت خانوارهای کشور 265.8 درصد بوده این در حالی است که این شاخص در کردستان 303.8 است.

هزینه هتل و رستوران هم در کردستان از سایر مناطق کشور بالاتر است. در این گروه شاخص کل خانوارهای کشور 201.5 درصد بوده اما این شاخص در کردستان 209.4 درصد است که در اینجا هم اختلاف 7.9 درصدی وجود دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در گروه کالاها و خدمات متفرقه، گرانی در کردستان نزدیک به 80 درصد است! شاخص کل کشور در این گروه، 239 درصد است اما در کردستان 317.3 درصد است که 78 درصد اختلاف را نشان می دهد.

گرانی در کردستان بیداد می کند

درآمد سرانه در کردستان نصف میانگین کشوری است اما کردستانی ها کالاهایشان را گرانتر از سایر مناطق کشور خریداری می کنند و این یعنی فقر یعنی کردستانی ها روز به روز فقیرتر می شوند با توجه به اینکه بیکاری در کردستان هم حرف اول را می زند و بیشترین نرخ بیکاری را دارد و مسئولان بی توجه به این مسئله همچنان در خواب خوش به سر می برند و به جای مواجهه با واقعیت و حل این مسئله بغرنج به انکار آن می پردازند!

گزارش/ زیبا هوشمند

کد خبر 304028

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha