نوروز بزرگترین رویداد گردشگری اجتماع محور / رامین پی بردی

سرویس کرمانشاه _ سرویس کرمانشاه _ رامین پی بردی از فعالان و صاحب نظران شناخته شده حوزه گردشگری کرمانشاه و از برنامه ریزان رویدادهای جشن شکرگزاری انار در منطقه اورامان و رویداد کرمانشاه و کردستان 2020 در یاددشتی به «نوروز» به عنوان یکی از رویدادهای گردشگری اجتماع محور مهم در جامعه ایرانی پرداخته است.

خبرگزاری کردپرس _ نو شدن طبیعت و زندگی دوباره آن بهانه ای بود که پیشینیان ما به سبب آن جشنی را برای همیشه تاریخ زمین برپا نمودند تا همه مهمانان این کره خاکی در هر زمانه ای از ثمرات فراوان مادی و معنوی آن بهره مند شده و کهنه گی را به دور ریخته و به پیشواز تازه گی بروند و قوای خود را با روحیه ای مضاعف از نوروز و با نیت خیر رسانیدن به همه کائنات بازسازی نمایند .

وقتی به فلسفه جشن های این سرزمین می نگریم این موضوع در نهاد همه آنها پیداست که آدمی برای طی نمودن با کیفیت عمر نیازمند مستمر عواملی است که موجبات تجدید روحیه و شادی و نشاط او را فراهم نموده و او را در برابر نیروهای شر که همنشینی دیرینه ای با غم و غصه دارند تقویت نماید و بدیهی است که هر اندازه نیروهای شادی بخش در جامعه ای گسترانیده شوند میل به خدمت و خیر رسانیدن به دیگران در آن اجتماع افزون گردیده و بساط شر و کدورت و کینه و خشونت در آن جامعه از میان خواهد رفت.

بسیار واضح است که انسان شادمان میل بیشتری به خوبی و نیکویی دارد و به تبع آن درجامعه شادمان نیز خوبیها و نیکویها افزونتر ترویج یافته ومنتشر خواهند شد و عاملی خواهند بود برای آبادنی و پیشرفت و توسعه .

اگر باز به فلسفه جشن های تاریخی نگاهی بیندازیم در خواهیم یافت که به صورت متوسط تعداد این جشن ها در طول سال به عدد دوازده می رسیده یعنی در هرماه یک جشن یا رویداد شادی آفرین که عمده گرداننده آن نیز مردم بوده اند برگزار میشده وضمن خلق امواج شادی ، گردش اقتصادی خوبی هم به وجود می آورده که نمونه بارز و آشکار آن همین عید نوروز است که در دوره زمانی خود بیش از هزاران میلیارد تومان گردش اقتصادی دارد و خیر و انتفاع آن هم به تمامی ذینفعان می رسد . این همان موضوعی است که امروزه صاحب نظران صنعت گردشگری آنرا به عنوان موتور صنعت گردشگری و با نام رویداد معرفی می نمایند .

رویداد همان بهانه ایست که سبب می شود میلیونها سفر در کشور صورت گرفته وگردش اقتصادی بسیار خوب ومتنوعی را در بین مردم راه بیندازد . جوامع خلاق ثروت ساز بسیار به خلق و پایدارسازی مستمر رویدادها توجه نموده و ازاندیشه خردمندانشان برای شکوفایی هر چه بیشتر آن بهره ها می برند .

جالب اینجاست که بسیاری از این رویدادها، فرهنگی وریشه در تاریخ آن مرزو بوم داشته و با قدرت خلاقیت و نوآوری نواندیشان است که می توان از ظرفیت های موجود برای ایجاد موجهای جدید اقتصادی استفاده ها نمود . یکی از مشکلات اساسی ما برای رونق بخشیدن به اقتصاد گردشگری ، عدم اجماع برطراحی و اجرای رویدادهای اجتماع محور گردشگریست که می طلبد حداقل چهار رویداد به مناسبت چهار فصل و با رعایت جزئیات فرهنگی در استان پایدار شود که تاکنون کاملا مغفول مانده و متولی مشخصی نداشته و هیچگونه اراده ای هم برای ایجاد آن مشاهده نمی شود. بدیهی است که در صورت خلق رویداد است که می توانیم ظرفیت های کرمانشاه را به نحو مطلوبی به هم وطنان و دیگر اهالی دنیا معرفی نماییم و زمینه حضور آنان را برای تقویت اقتصاد و اشتغال منطقه فراهم نماییم.

چون محور اصلی رویدادهای اجتماع محور مردم هستند بنابراین بایستی ساخت و پردازش این گونه رویدادهای جامعه محور را نیز به مردم هر منطقه سپرد تا بر اساس داشته های فرهنگی ،طبیعی و تاریخی به برپایی رویدادهای گردشگر پذیر اقدام نمایند و در این میان نقش دولت حمایت و پشتیبانی و تسهیل گری است.

یادمان باشد که نقش نهادهای علمی در دانش بنیان نمودن این مقوله بسیار مهم بوده و با حضور آنان و مشارکت فراگیر مردم است که امکان تولید و اشتغال میسر می شود و این از جمله ابزار پیشرفت و ویژگیهای حکمرانی مطلوب است.

کد خبر 29725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha